Kubiczki, János (2017) Szervezeti struktúrák kialakulásának okai a kontingenciaelmélet alapján. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vezetés és Szervezés Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom fő célja, hogy kielemezzem a Magyarországon működő autókereskedések által alkalmazott különböző szervezeti struktúrák kialakulásának okait. A gyakorlati probléma egy magyarországi központú, regionális autóipari importőrnél merült fel, ahol három éven keresztül dolgoztam. Az importőr részéről a megoldandó kérdés a következő volt: mik lehetnek az okai annak, hogy amíg az egyik kereskedésnél külön márkavezető felügyeli az adott márka teljesítményét, addig egy másik kereskedésnél pedig egy márkavezető több márkáért is felel. A kutatási kérdés alapos elemzéséhez egyszerre használtam elméleti és empirikus megközelítést. Az elméleti hátteret a kontingenciaelmélettel kapcsolatos kutatások tanulmányozása biztosította. Kiemelt szerepet kapott a vizsgálat során a struktúra és stratégia kapcsolata, valamint a válságok hatása a struktúrára és a stratégiára. Az empirikus tapasztalatot pedig egy kvalitatív kutatás segítségével szereztem meg. Ennek keretein belül tudatosan kiválasztásra került három autókereskedéssel foglalkozó vállalat, melynek egy-egy felsővezetővel történt mélyinterjú során a téma szempontjából értékes következtetéseket lehetett levonni. A dolgozta felépítése az alábbi logikát követi. Az első fejezetben egy általános elméleti bevezetőn keresztül megalapozom a kutatási modell szerkezetét. A kontingenciaelmélet alaptételeinek ismertetésén túl kiemelt hangsúlyt kap a struktúra és a stratégia kapcsolata, valamint a válságok hatása a struktúrára és a stratégiára. A második fejezetben ismertetem a kutatás kereteinek részleteit. A kutatás célja mellett bemutatásra kerül a kidolgozott kutatási modell és a kutatás módszertana is. A fejezet zárásaként bemutatom azt a három autókereskedést, melyek felsővezetőivel mélyinterjúkat készítettem. A harmadik fejezetben az eredmények elemzése következik. A kontingenciaelmélet alapján megvizsgálom a vállalatok külső és belső környezetét, stratégiáját, valamint a szervezeti struktúra jellemzőit. A fejezet zárásaként levonom a fő következtetéseket mind a három szervezetre vonatkozóan. A befejezésben pedig összefoglalom a dolgozat fő elemeit és levonom a végső konklúziót, amely választ ad a kutatási kérdésre is. A dolgozat eredménye megerősíti, hogy a vizsgált kereskedéseknek teljesen egyediek a működési körülményeik, ezáltal a struktúrájuk is. Újdonságként megállapítja, hogy a kutatásban részt vett autókereskedések esetében a legjelentősebb hatást a struktúrára a külső környezet és a vállalatok belső adottságai teszik. A makrogazdasági feltételek és a vállalat történelme, terjeszkedésének folyamata jelentik az elsődleges struktúraváltoztató erőt. A stratégia ebből a szempontból csak másodlagos tényező. Ezen megállapítások alapján ajánlásokat is nyújt a dolgozat a három vállalat és az importőrök számára a hatékonyabb munkakörnyezet kialakítására és fenntartására vonatkozóan.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Kereskedelem, Turizmus, Vendéglátás Vállalati vezetés és politika Vállalati szervezet Logisztika, termelésszervezés |
Azonosító kód: | 9842 |
Képzés/szak: | Vezetés és szervezés |
Elhelyezés dátuma: | 27 Szept 2017 07:08 |
Utolsó változtatás: | 10 Okt 2017 11:35 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap