Balogi, Boglárka (2015) Bogács stratégiai fejlesztési tervének marketing szemléletű értékelése. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Agrárközgazdasági és Vidékfejlesztési Tanszék.
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
920kB |
Absztrakt (kivonat)
Dél-Borsod egyik legszebb települését, Bogácsot vizsgálom meg a szakdolgozat keretében településmarketing szempontú megközelítéssel. A dolgozat felépítését tekintve, az elméleti háttér bemutatását és néhány releváns nemzetközi szakirodalom áttekintését követően a település rövid történetét ismertetem. Egy általános, azonban részletes helyzetelemzést készítek a demográfiai-, gazdasági- és infrastruktúra területeinek perspektívájában. Külön kiemelem a turizmust, mint a település gazdaságának fő mozgatórugóját, alappillérét. Bemutatom, melyek azok az elemek, amelyek számos vendéget a településre vonzanak. Bogács elsősorban a fürdőjének köszönheti sikerét, amelynek mindkét kútját 2001-ben és 2002-ben gyógyvízzé nyilvánították, amely a különböző betegségek, reumás panaszok, keringési problémák enyhítésére is alkalmas. Emellett folyamatosan bővülő élményelemekkel gazdagodik a település. Legutóbbi élményelem a csúszdapark kialakítása volt. Emellett további turisztikai elemek: borkóstolás a boros pincéknél, a hagyományok megőrzése, a következő generációnak továbbadása szintén fontos, amelyben a Hagyományőrző Háznak és a Tájháznak van kiemelkedő szerepe. Emellett külön kiemelendő az Európában egyedülálló szabadtéri lepkemúzeum, amelyben egy helyi ember – Kondás Gyula – részben kapott, részben Bogácson és környékén gyűjtött lepkéi láthatóak. A tárlat jelenleg körülbelül 3500 lepkéből áll, folyamatosan bővülő, s más ízeltlábúakat, bogarakat, valamint pókokat is bemutat. Ezekben a vitrinekben láthatóak az 5 kontinens lepkepéldányai is. Továbbá a folyamatos innováció, megújulás jegyében a településen korábban már megvalósult és a jövőben megvalósuló fejlesztésekről, célkitűzésekről írok bővebben, illetve ehhez kapcsolódóan a település fejlesztési stratégiáját veszem górcső alá. Ez egy rendkívül aktuális téma, hiszen a most induló 2014-2020-as Európai Uniós költségvetési időszak elején prioritást élvez az, hogy a közeljövőben elérhető forrásokra a települések fejlesztési elképzeléseiket megfelelően előkészített stratégiák elfogadható mértékben és reálisan előrevetítsék a település fejlődési potenciálját. A dolgozat kutatási módszertana a SWOT- analízis mellett elsősorban kérdőíveken alapul, amelyek segítségével felmérem az érintettek, azaz településen élők általános elégedettségét a fejlesztésekkel és a Polgármesteri Hivatal munkájával kapcsolatban. Emellett a Bogácson letelepült vállalkozások véleményét, igényeit kívánom felmérni egy speciálisan összeállított kérdőív segítségével. Mindezek figyelembevételével objektíven értékelem Bogács helyzetét. Kiderült a kutatásból, hogy a lakosság túlnyomó része elégedett. A vállalkozók tekintetében árnyaltabb a kép, ők inkább elégedettek, viszont egyértelműen kiderült az elkészített kérdőívekből és interjúkból, hogy az önkormányzat vállalkozás-támogató politikáját illetően megoszlik a vélemény az egyéni vállalkozók és a nagyvállalkozók között. Az egyéni vállalkozók kevésbé érezték az önkormányzat részéről a támogatást, míg a nagyvállalkozók esetében együttműködésről, összhangról van szó. Továbbá ezen vállalkozások nagyobb horderejű tevékenységeket végeznek, illetve az önkormányzatok véges forrásokkal rendelkeznek, amelyet megfelelően és optimálisan koncentrálnak azokra a területekre, amik prioritást élveznek, ugyanis nem lehet minden szereplőt ugyanabban az időben, ugyanolyan mértékben támogatni. Szükséges felállítani egy preferencia-listát. Ezen túlmenően feltérképeztem a lakosság jövőbeni fejlesztési igényeit is. Elsősorban infrastrukturális jellegű fejlesztéseket igényeltek, például közutak fejlesztése és a járdaépítés. Végezetül, összefoglalom a tanulságokat illetve a kutatások alapján ismertetem a közös pontokat, súlypontokat. Fény derül ugyan a hiányosságokra is, amelyre a lakosságnak, a vállalkozóknak, de legfőképpen a település vezetőinek egy megoldandó feladatként kell tekinteni. Azonban mindent összevetve kijelenthető, hogy Bogácson a fejlődési, fejlesztési lehetőségeket viszonylag hatékony módon tudták a múltban kihasználni és várhatóan ez a jövőben is így lesz.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Marketing Regionális gazdaság |
Azonosító kód: | 8321 |
Képzés/szak: | Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki szak |
Elhelyezés dátuma: | 30 Szept 2015 09:21 |
Utolsó változtatás: | 30 Szept 2015 09:21 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap