Vágó, Zoltán (2013) Egy kétoldalú platform vizsgálata az erőforrás-alapú vállalatelmélet tükrében : A Google példája. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat első célja megvizsgálni azt az állítást, amely szerint a Google, az internetes szolgáltatásokkal foglalkozó vállalat, kétoldalú platformként funkcionál a felhasználók és a hirdető partnerek között. Ehhez sorra veszem a kétoldalú piaci szerkezettel kapcsolatos fontos tudnivalókat, illetve ezek alapján elfogadok egy releváns definíciót is. A Google üzleti modelljének, működési logikájának bemutatása során bebizonyítom, hogy a platform valóban értelmezhető kétoldalúként. A második részben a dolgozat fókusza a vállalat versenyelőnye felé fordul. Az erőforrás-alapú vállalatelmélet jellemzőinek és főbb gondolatainak segítségével felépítek egy vizsgálati keretet, amely alkalmas a Google elemzésére. Azonosítom azokat az erőforrásokat, vállalati képességeket és izolációs mechanizmusokat, amelyek kiépítik, illetve fenntartják a cég domináns pozícióját az internetes keresőmotorok és online hirdetések piacán. A kétoldalú platformok közgazdaságtana és az erőforrás-alapú vállalatelmélet alapvetően két eltérő témára koncentrál. A közöttük fellehető kapcsolódási pontokat kutatva kritikus fontosságú erőforrásként definiálom a felhasználói hálózat méretét (a platform egyik oldalának nagyságát), illetve az ennek menedzseléséhez szükséges eszközöket. Ez a megállapítás köti össze a két elméleti keretet és a dolgozat két fő szakaszát.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Vállalati vezetés és politika Információgazdaság |
Azonosító kód: | 6594 |
Képzés/szak: | Gazdálkodási és menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 17 Feb 2014 15:11 |
Utolsó változtatás: | 17 Feb 2014 15:11 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap