Egy kétoldalú platform vizsgálata az erőforrás-alapú vállalatelmélet tükrében : A Google példája

Vágó, Zoltán (2013) Egy kétoldalú platform vizsgálata az erőforrás-alapú vállalatelmélet tükrében : A Google példája. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.

[img]PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1294Kb

Abstract

A dolgozat első célja megvizsgálni azt az állítást, amely szerint a Google, az internetes szolgáltatásokkal foglalkozó vállalat, kétoldalú platformként funkcionál a felhasználók és a hirdető partnerek között. Ehhez sorra veszem a kétoldalú piaci szerkezettel kapcsolatos fontos tudnivalókat, illetve ezek alapján elfogadok egy releváns definíciót is. A Google üzleti modelljének, működési logikájának bemutatása során bebizonyítom, hogy a platform valóban értelmezhető kétoldalúként. A második részben a dolgozat fókusza a vállalat versenyelőnye felé fordul. Az erőforrás-alapú vállalatelmélet jellemzőinek és főbb gondolatainak segítségével felépítek egy vizsgálati keretet, amely alkalmas a Google elemzésére. Azonosítom azokat az erőforrásokat, vállalati képességeket és izolációs mechanizmusokat, amelyek kiépítik, illetve fenntartják a cég domináns pozícióját az internetes keresőmotorok és online hirdetések piacán. A kétoldalú platformok közgazdaságtana és az erőforrás-alapú vállalatelmélet alapvetően két eltérő témára koncentrál. A közöttük fellehető kapcsolódási pontokat kutatva kritikus fontosságú erőforrásként definiálom a felhasználói hálózat méretét (a platform egyik oldalának nagyságát), illetve az ennek menedzseléséhez szükséges eszközöket. Ez a megállapítás köti össze a két elméleti keretet és a dolgozat két fő szakaszát.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Management, business policy
Information economy
ID Code:6594
Specialisation:Gazdálkodási és menedzsment szak
Deposited By:Beáta Vasvár
Deposited On:17 Feb 2014 16:11
Last Modified:17 Feb 2014 16:11

Repository Staff Only: item control page