Az internetes üzleti modellek : Az elmélet és a gyakorlat bemutatása az ittasellato.hu portál üzleti modelljének segítségével

Obreczán, Mátyás (2013) Az internetes üzleti modellek : Az elmélet és a gyakorlat bemutatása az ittasellato.hu portál üzleti modelljének segítségével. Postgraduate thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Üzleti Gazdaságtan Tanszék.

[img]PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2386Kb

Abstract

A diplomamunkám célja volt bemutatni az üzleti modellezés módszertanát és ennek a vizuális eszköznek az alkalmazhatóságát a szakirodalomban található legfontosabb üzleti modellekre. A szakirodalomban az 1970-es évektől létező üzleti modellezés módszertan kiemelt szerepet kapott a 2000-es évek internetes üzleteinek felfutásában. Ebben az időszakban rengeteg cikk és tanulmány született az üzleti modellezéssel kapcsolatban. A következő években a módszertan elveszítette divatosságát, mivel részben felelőssé tették a cégek bukásáért. A szakirodalom áttekintésében nagy segítségemre volt Móricz Péter doktori disszertációja. A doktori munka segítségével átfogó képet kaphattam az üzleti modellezés szakirodalmáról 2009-ig bezárólag. További cikkek és könyvek feldolgozása után úgy gondolom, hogy Alexander Osterwalder Business Modell Generation (Üzleti modell-építés) című könyvének 2010-es megjelenésével új lendületet kapott a módszertan alkalmazott üzleti felhasználása. Véleményem szerint a könyv népszerűsége az újszerűnek számító, vizuális megjelenítésnek köszönhető. A könyv kiemelt célja volt a gyakorló közgazdászok mellett a laikusok kezébe is könnyen használható, közös nyelvként is alkalmazható eszközrendszert adni. Ezek segítségével könnyebben lehet kezelni az innovációban erős, illetve gyorsan változó iparágakban a piaci körülmények változását. Kiemelten az olyan területeket, ahol üzleti folyamatokat kell megértetni közgazdasági végzettséggel nem rendelkező, de kiváló vizualizációs képességgel rendelkező szakemberekkel. Ezek a szakemberek első sorban mérnökök, orvosok, kutatók, de bármilyen szakterületről származhatnak. Szakdolgozatomban az Üzleti Modell Vászon segítségével bemutattam – vizuálisan is megjelenítve – a legfontosabb üzleti modelleket:  Kicsomagolt üzleti modellek  A hosszú farok  Többoldalú modellek  Ingyen – mint üzleti modell  Nyitott üzleti modellek A feldolgozott modellekre példákat is mutattam be a szakirodalom segítségével. A gyakorlati részben a testvérem által fejlesztett Ittasellátó szórakozóhely adatbázist (ittasellato.hu) vettem alapul. A portál semmilyen bevételt nem termel, jelenleg kimondottan hobbiprojektként kezeli a testvérem. Jó választásnak bizonyult a portál elemzése, mivel jól bemutathatók rajta az internetes vállalkozások egyes közös jellemzői:  alacsony belépési korlát mellett is megindítható;  az értékajánlat középpontjában az információ összegyűjtése és közvetítése áll;  a szolgáltatás egyértelműen kapcsolódik az internethez, nincs azon kívüli része;  kiemelt szerepe van a vállalkozásban az innovációnak, mind a termékfejlesztés, mind a marketing területén;  az első időszakban nem jellemzőek a bevételek, csak a látogatottság növelésével lehet később a bevételi áramlatokat is kidolgozni. A szakdolgozat célja volt a rendelkezésre álló üzleti modellek elemzése után kiválasztani olyan változatokat, melyek rövid, közép és hosszú távon segítenek a jelenlegi portált jövedelmező üzleti vállalkozássá fejleszteni. A rövid távú fejlesztési lehetőségek felvázolása után világossá vált számomra, hogy – az eredeti elképzelésemmel ellentétben – közép és hosszú távon lehetetlen előre üzleti modellt kidolgozni. A hosszú távú üzleti modellek kidolgozása egyrészt nem lehetséges kézzel fogható tapasztalatok nélkül, másrészt ez inkább a stratégiai tervezés témakörébe tartozik. A hosszú távú modell meghatározása helyett a fogyasztók elemzését végeztem el. Felvázoltam a jelenlegi potenciális látogatók körét és az előzetes várakozásokhoz képest a maximálisan 500 ezer főre becsült népesség – akiket elérhetünk a szolgáltatásunkkal – igen kevésnek tűnik. Ezek figyelembe vételével a látogatottság későbbi növeléséhez egyrészt kiemelt figyelmet kell fordítani a potenciális felhasználók számának növelésére, másrészt nagy hangsúlyt kell fordítani a hozzánk látogatók figyelmének fenntartására és igényeiknek kiszolgálására. Az üzleti modellezés módszertanának segítségével sikerült meghatároznom a különböző időtávokon fontos teendőket, bemutatva az értékteremtés folyamatait a vállalkozásban. A feldolgozott példák bemutatták, hogy a vállalkozás különböző életszakaszaiban számtalan megoldás közül választhatunk az értékteremtés módját, folyamatait és bevételi modelljét tekintve.

Item Type:Postgraduate thesis
Subjects:Management, business policy
Information economy
ID Code:6586
Specialisation:Mérnök-közgazdász szak
Deposited By:Beáta Vasvár
Deposited On:14 Feb 2014 09:36
Last Modified:14 Feb 2014 09:36

Repository Staff Only: item control page