Egyetemi hallgatók életmódja és jövőképe : A munka-oktatás és magánélet konfliktusának vizsgálata

Felkai, Péter (2022) Egyetemi hallgatók életmódja és jövőképe : A munka-oktatás és magánélet konfliktusának vizsgálata. MA/MSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
475kB

Absztrakt (kivonat)

A nappali tagozatos felsőoktatási formában résztvevő hallgatók körében egyre inkább azt tapasztalhatjuk, hogy megnövekedett a fizetett munkavállalásban való jelenlétük. A kutatásom célja annak feltárása volt, hogy megismerjem az egyetem mellett munkát vállaló hallgatók milyen mértékben tudják a két területet összeegyeztetni és milyen megküzdési stratégiákat alkalmaznak a három életterület (oktatás-munka-magánélet) között, amikor az egyensúly fenntartására törekszenek. Az alábbi két kérdésre kerestem a választ: (1) Az egyetem melletti munkavégzés során milyen mértékben tudják a hallgatók összehangolni a munka-tanulás területet? (2) Létezik-e olyan spillover hatás, ami csökkenti a munkavállalás-tanulás konfliktust? Kutatásomat az online fókuszcsoport módszertanával végeztem, két azonos összetételű csoportot vizsgáltam 2016-ban és 2022- ben, összesen 12 fővel. A kutatásom során azt tapasztaltam, hogy ténylegesen fennáll a szerephalmozásból fakadó esetleg túlterhelés, azonban ezeket az akadályokat tudatosan és kitartással küzdik le a hallgatók, legtöbbször a magánéletre fordított idő csökkentésével. Az egyetemi tanulmányok mellett folytatott munkavégzés gyakran negatív hatással van a tanulmányokra, legszélsőségesebb esetben lemorzsolódáshoz is vezethet. Ennek ellenére a két terület kiegészíti, támogatja egymást, hiszen az egyetemnek a lexikális tudás átadása mellett rendkívül lényeges szemléletformáló szerepe van, míg a munkában olyan szakmai tapasztalatokra, készségekre tesznek szert a hallgatók, amelyek segítségével a tanulmányaik is gördülékenyebbek lesznek. Ebből a kettős, párhuzamos fejlődési lehetőségből - egyetem és munkahely - a tanulóknak több előnye származik, egyre szélesebb készségkészlettel tudnak aktív tagjai lenni a munkaerőpiacnak. A nehézségek ellenére a hallgatók alapvetően pozitívan élik meg a két terület egymásra hatását, egyfajta befektetésként tekintenek erre az időszakra, hiszen látják és tapasztalják a területeken szerzett előnyöket, melyeket később tudnak majd érvényesíteni.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Oktatás
Szociológia
Munkaügy
Azonosító kód:15156
Képzés/szak:Szociológia
Elhelyezés dátuma:10 Jan 2023 12:05
Utolsó változtatás:10 Jan 2023 12:05

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap