Rosta, Szófia Lili (2016) Miből lesz a sikeres blogger? : A divatbloggerek, mint véleményvezérek fogyasztókra tett hatásainak vizsgálata. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing és Média Intézet.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozat a Budapesti Corvinus Egyetem Kereskedelem és Marketing alapszakának lezáró tanulmányaként íródott. A feldolgozott téma a divatbloggerek, mint véleményvezérek hatásai a fogyasztókra és a sikeres divatblogok jellemzői. Napjainkban a divatblogok releváns forrást jelentenek a divattal kapcsolatos témák, hírek és ötletek terén, esetenként háttérbe szorítva a hagyományos divatmagazinokat is. A blogok jelentősége az elmúlt években olyannyira megnőtt, hogy önálló karriert, megélhetést képesek biztosítani a bloggerek számára. Ezek alapján szükségszerű lehet a bloggerek befolyását feltételezni, így a divatblogok sikerességét a bloggerek véleményvezér szerepének megértésével kíséreltem meg feltárni. A véleményvezérek feltételezett karakterisztikái, mint az átlagosnál nagyobb közösségi aktivitás, a szakértelem és naprakészség egy bizonyos témában, önkifejezés iránti igény, valamint a szociális nyitottság nagyban hasonlítanak a bloggerek jellemzőihez. Miután a bloggerek között is vannak kiemelkedő egyének, akiknek személyes blogját több másik blogger is idézi vagy követi, így feltételezhető, hogy a sikeres bloggerek, a véleményvezér bloggerek közül kerülnek ki. Egy blogger véleményvezér szerepét az általa kifejtett hatásokkal, a blogger befolyásának mértékével és milyenségével lehet megítélni. Az általam végzett primerkutatásban 6 személyt vizsgáltam a divat iránti elkötelezettségük mértéke és a divatblogok látogatásának rendszerességét figyelembe véve. Három kategóriát képezve (heti rendszerességgel látogatók, havi rendszerességgel látogatók és ritkábban, mint havonta vagy sosem látogatók), kategóriánként 2 főt kérdeztem meg a mélyinterjú módszertanát alkalmazva. Az interjúk felépítése két fő részből tevődött össze. Az első a divattal és divatblogokkal kapcsolatos attitűd és használati szokások, a második kérdéskör pedig a divatbloggerek hatásainak vizsgálata volt, főként példákon keresztül. A mélyinterjúk többnyire megerősítették az elméleti keret feltevéseit. Az általam készített interjúk eredményei alapján a divattal kapcsolatos elköteleződés csak a divatblogok látogatásának gyakoriságára hatott, ugyanakkor a blogger hatásai a kevésbé érdeklődő alanyok esetében is jelentősek lehetnek. Az interjúalanyok kiemelték, hogy egy divatblog esetében fontos számukra a minőségi tartalom és megjelenés, az őszinteség és megbízhatóság (különösen a vállalatok és a blogger együttműködésénél), a szakértelem és naprakészség, valamint az újszerűség és egyediség. A divatbloggerek befolyása és hatásai az interjúalanyok esetében akkor bizonyultak a legnagyobbnak, amennyiben az alany stílusával, ízlésével és érdeklődési körével is megegyezett a látott tartalom. Ezek alapján feltételezhető, hogy mivel nem lehet mindenki ízlésének megfelelni, ezért az egyedi és újdonságértékkel rendelkező divatblogok lehetnek még kiemelkedőek. Az általam végzett primerkutatás alapján elmondható, hogy a sikeres divatbloggerek véleményvezér szerepet tölthetnek be, ugyanis az interjúalanyaim által említett elvárt jellemzők nagyban átfednek a véleményvezérek feltételezett jellemzőivel. Ezáltal a divatbloggerek hatásai interjúalanyaim esetében hasonlóak lehetnek a véleményvezérek hatásaihoz, mint többet között fogyasztási döntések, attitűd és vélemények befolyásolása. A dolgozat felépítése a következőképpen áll össze: elsőként az elméleti keret kerül tárgyalásra, azon belül is a véleményvezérek jellemzői és szerepe, a bloggerek, mint véleményvezérek relevanciája, majd a szájreklám hatásai. Ezt követi az online szájreklám és a bloggerek kapcsolata, majd a divatipar és a blogok kapcsolatának tárgyalása. Az elméleti keretet a primerkutatás részletes bemutatása és értékelése követi, majd az elemzés és következtetések, végül pedig a kitekintés és konklúzió zárja majd a gondolatmenetet.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Marketing Média és kommunikáció |
Azonosító kód: | 9422 |
Képzés/szak: | Kereskedelem és marketing szak |
Elhelyezés dátuma: | 23 Jún 2017 08:02 |
Utolsó változtatás: | 23 Jún 2017 08:02 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap