Nagy, Judit (2016) Az agrár- és élelmiszergazdasági hungarikumokkal kapcsolatos gazdaságfejlesztési lehetőségek és ezek kihasználása. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Agrárközgazdasági és Vidékfejlesztési Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Nagy_Judit_2016.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Nagy_Judit_2016.pdf
Absztrakt (kivonat)
Hungarikumok… – mit is takar ez a kifejezés? Az emberek nagy része úgy véli, tisztában van ennek jelentésével. A köztudatban hungarikumot általánosságban a magyarsághoz köthető értékként lehet definiálni. Mégis azt gondolom, hogy vannak, akik nem tudnak a magyarság értékeinek egyedi és átfogó rendszerbe történő sorolásáról. A kétezres évek elején induló, azóta egyre nagyobb teret hódító hungarikum-mozgalom mára már törvényi keretek között szabályozza a nemzet jellegzetes, egyedi és különleges értékeinek azonosítását, összegyűjtését és rendszerezését. Azonban kevesen gondolnak arra, hogy a hungarikumoknak mekkora jelentősége van mindennapi életünkre nézve. A bennük rejlő számos lehetőségei közül szakdolgozatomban a hungarikumok, azon belül az agrár- és élelmiszergazdasági csoportba tarozó hungarikumok gazdaságfejlesztési aspektusait vizsgálom. A hungarikumok értéket képviselő jellege és pozitív megítélése által indukált gazdaságfejlesztési lehetőségeket próbálom felkutatni a dolgozatban. Véleményem szerint számos gazdaságfejlesztési hatása lehet az értékek, pontosabban az agár- és élelmiszergazdasági termékek hungurikummá nyilvánításának. E kutatási cél eredményes elérése érdekében fogyasztói és kínálati oldalról is megvizsgáltam a lehetőségeket. A vizsgálat során szakirodalom feldolgozása mellett kvantitatív kutatást alkalmaztam, ezen belül pedig a kérdőív és a strukturált interjú adatgyűjtési formákat használtam fel. Az agár- és élelmiszergazdasági csoportba tarozó hungarikumok gazdaságfejlesztési lehetőségeinek, és azok kihasználásának eredményességét különböző kérdéskörök segítségével vizsgálom meg. A központi kérdések között szerepel, hogy a fogyasztók értéknek tartják-e a hungarikumokat, hajlandóak-e vásárlás során a versenytársak között inkább a vizsgált termékeket választani. Továbbá arra a kérdésre is keresem a választ, hogy egy termék hungarikummá nyilvánítása eredményez-e pozitív gazdasági hatást a termelőik és a gyártóik számára. Végezetül pedig arra a kérdést is vizsgálom, hogy a hungarikumok alkalmazhatóak-e gazdaságfejlesztési eszközként, segíthetik-e a magyar gazdaság fejlődését. Az agrár- és élelmiszergazdasági hungarikumokban számos lehetőség rejlik, mely a magyar társadalom és –gazdaság javát szolgálhatják. Kutatásom során azonban az derül ki, hogy a kínálkozó lehetőségeket az esetek számottevő részében nem tudják kihasználni a hungarikumok termelői és gyártói, hisz a hungarikummá nyilvánítás óta a termék iránti kereslet számottevő mértékben nem növekedett. A kérdőívet kitöltők alig több mint harmada tartja értéknek az agrár- és élelmiszergazdasági csoportba tartozó hungarikumok mindegyikét. Ennek oka a kommunikáció eredményességében kereshető: annak ellenére, hogy a képviselők és az állami irányítás alá tartozó szervezetek is hangsúlyt fektetnek a hungarikumok fogyasztók felé történő közlésére, a kitöltők nem minden esetben ismerik a termékek különleges és egyedi tulajdonságait, ezért is nem tartják a vizsgált termékeket értéknek. A hungarikumok gazdaságfejlesztési hatása a várt eredménytől elmarad, a lehetőségek nem teljes mértékben kerültek kihasználásra Tehát jelen körülmények között a lehetőségek nem kerültek kiaknázásra, azonban a folyamat nem állt le, sőt fejlődőben van, hisz a mozgalom nem tekint hosszú múltra, várhatóan a jövőben számíthatunk számottevő gazdasági határokra. Szakdolgozatom végső célja választ kapni arra a kérdésre, hogy a hungarikumok alkalmazhatóak-e gazdaságfejlesztési eszközként, segíthetik-e a magyar gazdaság fejlődését. A kutatás során kiderült, hogy a hungarikumok szolgálhatnak gazdaságot serkentő erőként, azonban egyenlőre ezt nem sikerül hatékonyan alkalmazni.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Marketing |
Azonosító kód: | 9213 |
Képzés/szak: | Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki szak |
Elhelyezés dátuma: | 12 Ápr 2017 07:29 |
Utolsó változtatás: | 03 Júl 2017 11:45 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap