Borgulya, Tamás (2016) Motorkerékpár kereskedők stratégiai lehetőségei Magyarországon napjainkban. Postgraduális szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Üzleti Gazdaságtan Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
830kB |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban a válság alatt összeroppant hazai motorkerékpár kereskedelem stratégiai lehetőségeit kutattam. Kutatásom 13 év, multinacionális vállalat központjában eltöltött alkatrész, valamint a motorkerékpár és hajómotor kereskedelemben regionális vezetőként szerzett szakmai tapasztalataimra támaszkodik. A szakdolgozatban a motorkerékpár kiskereskedelem fejlődési lehetőségeit a Porter-féle 5 erő modell felhasználásával elemeztem. A részletes strukturális elemzés során vizsgáltam és rávilágítottam az 5 erő – a piaci verseny jelenlegi szereplői, a márkakereskedők problémáira és lehetőségeire; a szállítók, azaz a motorkerékpár importőrök piacbefolyásoló képességeire; a potenciális új belépők - akik vélhetően a járműkereskedelem és szerviz területéről érkezhetnek – belépési nehézségeire; és az iparágat számos irányból fenyegető helyettesítő termékek megjelenésére. Az iparághoz szorosan kapcsolódik a retail finanszírozás, mely a válságot követő években eltűnt a motorkerékpár kiskereskedelemből. Szintén az iparág sikerességének meghatározó résztvevője az állam, mely direkt és indirekt szabályozók használatával képes a piacot érdemi módon befolyásolni. Utoljára, de nem utolsó sorban részletes vizsgálat tárgyát képezte a piac legfontosabb tényezője, a vevő is, aki a válság óta drasztikusan kényszerült fogyasztási szokásait megváltoztatni. A vizsgálat megállapította, hogy a magyar motorkerékpár kiskereskedelem – annak hátrányára - strukturálisan különbözik az európai piacoktól. Az iparág versenyzői erős kiszolgáltatottságban vannak a szállítói oldaltól, melyben a 4 nagyon lényeges szereplő: a gyártók, az importőrök, a finanszírozók és az állam, az iparág szempontjából jelenleg kedvezőtlen pozíciót foglalnak el. A helyzet megoldása, annak összetettsége folytán, nem kecsegtet gyors megoldással, de lépésenként javítható. A legegyszerűbb és leggyorsabb a finanszírozás újbóli bevonása az iparágba, ami már egy-egy márkánál sikeresen megtörtént. Ez indíthat meg egy folyamatot, ami az importőröket és gyártókat újabb fontos lépés, a hazai motorpiac iránti elköteleződés, megtételére ösztönözheti. A lépés megtételéhez nagyban hozzájárulna az állam, mint szabályozó környezet, konstruktív, a piac bővülését támogató intézkedések meghozatalával, melyhez immáron a környező országok közelmúltbeli tapasztalataiból is lehet meríteni. A kiskereskedelem képviselői, mint az iparág legkiszolgáltatottabb résztvevői számára, a fenti tényezők megváltozásáig marad a kis lépések politikája, a diverzifikáció, a lassú megerősödés, a regionális piaci pozíciók bebiztosítása és készülés a pozitív, ugrásokat hozó esetleges változásokra.
Tétel típus: | Postgraduális szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Kereskedelem, Turizmus, Vendéglátás Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 9012 |
Képzés/szak: | Mérnök-közgazdász szak |
Elhelyezés dátuma: | 08 Szept 2016 13:36 |
Utolsó változtatás: | 08 Szept 2016 13:36 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap