Szemenyei, Dóra (2015) A magyar használtruha piac helyzetének vizsgálata, különös tekintettel az alkalmazható ellátási lánc megoldásokra. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Absztrakt (kivonat)
Napjainkban még mindig érezhető a gazdasági világválság hatása, melyet mindenki a saját módszere szerint igyekszik túlélni, de egy dologban mindenki egyetért, öltözködni kell. Ráadásul, korunkban egyre nagyobb hangsúlyt kap az öltözködés az élet minden területén, hiszen személyiségünk kifejezésének eszköze. Nem mindegy, hogy milyen minőségű ruhákban járunk, illetve az sem, hogy mennyi pénzt adunk egy-egy ruhadarabért. Sajnos nem mindenki engedheti meg magának, hogy neves divatüzletekben vásároljon. Éppen ezért egyre elterjedtebbek a használtruha üzletek, ahol könnyen és olcsón szerezhetünk akár márkás ruhákat is. Úgy gondolom, nem túlzok, ha azt állítom, hogy a használtruha üzletek virágkorukat élik, hiszen a legjobbkor érkeztek meg a divatpiacra, a válság hatására terjedtek el. Budapesten sétálva szinte minden sarkon találhatunk egyet, sőt a használtruha üzletek betörtek már a plázákba is. Így nehezen találunk olyan embert, aki nem fordult volna már meg legalább egyszer használtruha üzletben. Mai világunknak igen szerves részét képezi e szegmense a divatpiacnak, mégis rettentően kevés szakirodalom szól arról, hogy tulajdonképpen hogyan is működnek, hogyan lehet ennyi használtruha üzlet versenyképes. A magyar használtruha piac helyzetéről ráadásul nem is találtam olyan irodalmat, amely átfogóan foglalkozna ezzel a témával. Szakdolgozatomban ezekre keresem a választ, megpróbálok átfogó képet adni a magyar használtruha piac helyzetéről, összefoglalva, hogy tulajdonképpen milyen ellátási lánc megoldásokat kell alkalmazni az ilyen üzleteknek a túléléshez és a nyereségességhez. Hazánkban már a rendszerváltás után is számottevő használtruha kereskedés volt, ezek inkább kilós turkálók voltak, de akkor még nem kaptak akkora jelentőséget. A használt ruhák iránti keresletet a válság indította be, hiszen akkor sokan rákényszerültek, hogy a ruházkodáson spóroljanak. Azonban azóta már egyre nagyobb divat lett használtruha üzletben vásárolni. Az megállapítható, hogy használt ruhára volt, van és lesz is kereslet, és évről évre nő a használtruha kereskedelemből származó bevétel. Azonban ilyen kvázi biztos kereslet esetén sem 100%-osan garantált, hogy egy újonnan nyíló üzlet meg tud élni, hiszen naponta jelennek meg újabb és újabb üzletek, és zárnak be egy félév múlva. A sikerre nincs garancia, főleg, hogy napjainkban a sikeresebb üzletláncok folyamatos akciókat és marketingkampányokat indítanak. A használtruha piac térnyerésére egyrészt az olcsóság adhat magyarázatot, hiszen annak ellenére, hogy a „fast fashion” üzletek gyakran 50%-os leértékeléseket tartanak, még mindig olcsóbb turkálóban vásárolni, mint ott. Továbbá a válság hatása, hogy az emberek sokkal jobban meggondolják, hogy mire költenek. Ez főként a középosztályra igaz, de a használtruha üzletekbe már nem csak ők járnak, hanem jómódú vásárlókat is megtalálhatunk. A térnyerés másik magyarázata a jó minőség lehet, mivel az angol használt ruhának rendkívül jó a minősége, jó anyagból készül. A térnyerés harmadik magyarázata az egyediség. Napjainkban, ha kilépünk az utcára, a többség ugyanazokba a ruhákba van felöltözve, hiszen a „fast fashion” láncok kínálata gyakran hasonló, ráadásul, aki nem szeret sok időt tölteni vásárlással, az akár az interneten is kinézheti az aktuális kollekció darabjait, majd az üzletbe betérve már csak fel kell próbálni. Azonban a használtruha vásárlásra rá kell szánni az időt, hiszen hatalmas kínálatból kell kiválasztani a leginkább a vásárló egyéniségét tükröző ruhadarabokat. Mindazonáltal a vásárlás kikapcsolódás is, ezért a használtruha vásárlók időt szánnak rá. Továbbá a használtruha vásárlók az egyediség iránti vággyal jelzik, hogy szeretnének kiszakadni a tömegdivat diktálta egyhangúságból. Bízom benne, hogy szakdolgozatomban sikerül egy átfogó képet alkotni a magyar használtruha piac jellegzetességeiről, helyzetéről. Dolgozatomban elhelyezem a használtruha piacot a divatpiac szegmensei között, majd bemutatom hogyan fejlődött a történelem során. Megismerhetjük a használtruha ellátási láncát, mely során próbáltam rávilágítani arra, hogy miben különbözik a hagyományos, újruha ellátási láncától. Ezután megismerhetjük a főbb szereplőket, és a hozzájuk tartozó legfontosabb üzleti modelleket, illetve bepillantást nyerhetünk az üzletnyitás, fenntartás költségeibe. Legvégül pedig megismerhetjük a magyar fogyasztók jellegzetességeit, melyet kérdőíves kutatás alapján készítettem. Összefoglalásképpen azt mondanám, hogy annak ellenére, hogy könnyűnek tűnik belépni e piacra, a fennmaradás igenis nehéz, sokan csak a munkanélküliség miatt próbálkoznak használt ruhák értékesítésével, azonban fennmaradni csak azok tudnak e szegmensben is, akik szívvel-lélekkel csinálják.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Kereskedelem, Turizmus, Vendéglátás Logisztika, termelésszervezés Szociológia |
Azonosító kód: | 8140 |
Képzés/szak: | Logisztikai menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 09 Jún 2015 08:21 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:20 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap