Ilyés, Tamás (2014) Az aggregálás elmélete és gyakorlati problémái. MA/MSc szakdolgozat, BCE Közgazdaságtudományi Kar, Matematikai Közgazdaságtan és Gazdaságelemzés Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Ilyes_Tamas.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Ilyes_Tamas.pdf
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatomban az aggregálás elméleti kérdéseit és a gyakorlati alkalmazásokban előforduló problémáit elemzem. Az aggregálás és az aggregálhatóság a közgazdaságtan egyik kevésbé kutatott, kevés figyelmet szentelt területe, annak ellenére, hogy a közgazdaságtani vizsgálat tárgya, a gazdaság sajátossága miatt minden szegletét átszövi. A közgazdaságtan elméleti alapozása és a közvetlen empirikus megjelenése - a modellezés - közötti hatalmas teret tölti be az aggregálás elmélete. Az elméleti modellekben a vizsgálat tárgya szinte minden esetben, akár kimondatlanul is egyén, egyedi jószág, vállalat. Az egyének, fogyasztók könnyen körülhatárolhatóak, a termékek megfoghatók, számba vehetők. Mind a mikroökonómia, mind az arra épülő általános egyensúlyelmélet elsődleges vizsgálati tárgya a dezaggregált, egyszerű termékekből és egyéni döntéshozókból álló környezet. Ezzel szemben egyes szűk piacági elemzéseket leszámítva az empirikus kutató, a modellező számára a természetes építőelem az ágazat, a szektor, a reprezentatív szereplő és a kompozit termék vagy iparági kibocsátás. A közgazdasági elmélet és főként a mikroökonómia fő vonalát követve, az aggregálási hiba négy különböző formában jelentkezhet. Egyrészt a döntések eltérő jellege miatt a termelő és a fogyasztó megfogalmazásában a probléma máshogy jelenik meg. Másrészt az aggregálás, összevonás alanya lehet jószág - termék, szolgáltatás - és szereplő. Az első esetre, mint kompozit termék képzése, a másodikra, mint reprezentatív fogyasztó képzése utalunk. A dolgozatomban megvizsgálom a négy megközelítést és arra a kérdésre kerestem a választ, hogy milyen formában jelenik meg az aggregálási torzítás az adott esetben, mi okozza a torzítást és milyen feltételek esetén szüntethető meg, illetve, hogy az empirikus elemzésekben használt függvényformák esetén, hogy zajlik az aggregálás. A dolgozatomban először általánosan tárgyalom az aggregálás kérdését. Bemutatom milyen megfogalmazási lehetőségei kerülnek elő a problémák során, milyen intuitívan értelmezhető fogalom húzódik meg mögötte és, hogy a közgazdaságtanban melyik megfogalmazás a hangsúlyosabb. Ezek utána a termelői és a fogyasztói oldal kérdését külön elemzem, mindkét esetben a reprezentatív fogyasztó és a kompozit termékek képzésének elméletét külön kiemelve. A dolgozatomban arra a következtetésre jutottam, hogy az aggregálási problémák egy elméleti szinten máig meg nem oldott területe a közgazdaságtannak. Az elméleti kutatások több elfogadható feltételt alkottak az aggregálási torzítások kiszűrésére, azonban ezek empirikus ellenőrzése nehézkes, illetve a feltételek nagy aggregátumok esetén már intuitívan és empirikus adatok alapján is elvethetők.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Közgazdasági elméletek Matematika. Ökonometria |
Azonosító kód: | 7453 |
Képzés/szak: | Gazdaság-matematikai elemző szak |
Elhelyezés dátuma: | 25 Szept 2014 13:26 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:14 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap