Papp, István (2014) Magyarországi kkv-k kitörési lehetősége : Az export. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom a kkv-k exportálási lehetőségeivel foglalkozik. A téma az észtországi Erasmus időszakom alatt merült fel, amikor is a bevásárlások során különböző országok termékeivel találkoztam a boltokban. Olyan zöldségeket és gyümölcsöket is láttam a különböző európai országokból, amelyek akár hazánkból is származhattak volna. Innen jött az ötlet, hogy vizsgáljam meg a zöldség, gyümölcs ágazaton belül tevékenykedő kkv-k exportlehetőségeit. Az elméleti háttér feltárása során a nemzetköziesedés néhány elméletét mutattam be, hogy bele láthassunk a témába a már elkészült kutatásokon keresztül. Vizsgáltam ezen kívül a kkv-k fontosságát és szerepét a gazdaságban. Fontosnak tartottam azt is megnézni, hogy mi motiválja a vállalatokat a külpiaci terjeszkedésre és ennek során milyen akadályokba ütközhetnek. Az elméleti háttér részleges áttekintése után a gyakorlati rész következik. A kutatásomban összesen öt interjút és egy kérdőíves kutatást készítettem. Az interjúalanyok között szerepel a Nobilis Zrt, ami aszalmányok gyártásával foglalkozik, a Nyírfruct Szövetkezet, ami termelő vállalkozókat tömörít érdekegyesítés céljából. A másik három interjút importőrökkel készítettem, akik az észt piacon tevékenykednek, de jó rálátással bírnak a nemzetközi folyamatokra. A három importőr közül kettő disztribútor, a harmadik pedig egy áruházlánc. Hogy teljes képet kapjunk az ellátási láncról, készítettem egy kérdőívet is, amelyet külföldi fogyasztókkal töltettem ki. Az interjúk során igyekeztem feltárni a cégek stratégiáját és szokásait, illetve partnereikkel ápolt viszonyaikat. A megkérdezett vállalatok közül mindenki kiemeli a világkiállítások fontosságát, mint a kapcsolatteremtés helyszínét és lehetőségét, ugyanis a külpiaci terjeszkedés egyik kritikus eleme a kapcsolatok megléte és létrehozása. Megemlítik emellett az internet hasznosságát is, azonban hangsúlyozzák, hogy az önmagában nem elég, mert nem nyújt személyes találkozási lehetőséget, ami a bizalom kialakulásának egyik elengedhetetlen kelléke. A bizalom pedig nélkülözhetetlen, hiszen az sokkal egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi az együttműködést. A kutatás alapján elmondhatjuk, hogy a kapcsolatteremtés és a bizalom kiépítése mellett a külpiaci terjeszkedés csak olyan vállalatoknak ajánlott, akik képesek azt finanszírozni, hiszen a megtérülés sok időt vehet igénybe. Azon vállalatoknak, amelyek nem rendelkeznek kellő kapcsolati tőkével érdemes közvetítők segítségét igénybe venniük, ami felgyorsíthatja és megkönnyítheti az adott piacra való betörést. Az export nagy előnyeként említhető a hatalmas piaci felvevőképesség, ami vonzóvá teszi ezt az irányt a terjeszkedő vállalatok szemében. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a különböző piacoknak különböző igényeik lehetnek, amihez igazodni kell. Összességében a vizsgált vállalati esetek megerősítették, hogy az export ténylegesen kitörési lehetőséget jelenthet a kkv-k számára, azonban ahhoz, hogy ilyen területre merészkedhessenek, először érdemes hazai területen tapasztalatot szerezni és megerősödni annyira, hogy az exporttal kapcsolatos piaci, működési és finanszírozási kihívásokat kezelni tudják.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Gazdaságpolitika Vállalati szervezet |
Azonosító kód: | 6912 |
Képzés/szak: | Logisztikai menedzsment |
Elhelyezés dátuma: | 24 Márc 2014 13:51 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:09 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap