A mobilfizetés piaci lehetőségei Magyarországon

Kocsis, Szabolcs (2013) A mobilfizetés piaci lehetőségei Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
620kB

Absztrakt (kivonat)

A mobiltelefonok már nem kizárólag kommunikációra szolgálnak, az elmúlt években történt technológiai fejlődésnek köszönhetően mára a készpénzkímélő fizetési mód lehetséges eszközévé váltak. Mobiltárcaként a bankkártyákat képesek kezelni és fizetésre használni, sőt az NFC technológiával egybekötve teljes mértékben képesek a plasztik kártyákat helyettesíteni. A mobiltelefonok száma már meghaladja a bankkártyákét, sőt a teljes magyar népességet is. A mobilfizetés a fejlettebb országokban (Nagy-Britannia, USA, Skandináv országok) egyre nagyobb mértékben terjed el, és ez a trend Magyarországot is elérte. A bankkártyás fizetési mód bemutatásával meghatározásra kerülnek azok az általános elvárások, melyeknek a mobilfizetésnek meg kell felelnie. A magyar bankkártya piac bemutatása alapján a piaci körülmények megfelelőek a mobilfizetés elterjedéséhez, sőt az elfogadóhelyek eszközellátottságát tekintve még előnyösebb a környezet, mint más országokban, ahol már működik a mobilfizetés. A mobilfizetés bevezetésének külföldi tapasztalatai kerülnek szembeállításra a magyar piac sajátosságaival, így olyan külföldön tapasztalt problémákat sikerült feltárni, melyeket figyelembe véve hatékonyabban és széles körben terjedhet el ez a fizetési mód Magyarországon. A biztonságos fizetés kulcstényező, így a lehetséges biztonsági problémák feltárásával, részletes bemutatásával meghatározhatók a javasolt kockázatokat csökkentő tényezők, mint például a kártyaadat biztonsági sztenderdek alkalmazása illetve a biztonsági kódokkal kapcsolatos elvárások. Bemutatásra kerülnek a mobilfizetési folyamatban szükséges résztvevők köre, a mobilfizetés lehetséges megoldásai, alternatívái, melyek Magyarországon már megjelentek. Kiemelt szerepet kapott a Mastercard kártyatársaság, technológiai megoldásai révén (például érintés nélküli bankkártyák, Mastercard Mobile), mint a magyar kártyapiac vezető résztvevője és a mobilfizetési megoldások úttörője. Kérdőív segítségével került felmérésre az internet használók bankkártya és mobiltelefon használati szokásai, az elektronikus fizetéshez való hozzáállásuk, összehasonlítva a teljes bankkártya és mobilpiac elemzése alapján tett feltételezésekkel és megállapításokkal. A kapott eredmények szerint a bankkártyás fizetés még mindig nem elég elterjedt, azonban a mobiltelefonok (ezek közül is az okostelefonok) széles körű elterjedésének köszönhetően, valamint a megkérdezettek támogató álláspontja alapján Magyarországon számottevő piaca lehet a következő években a mobilfizetésnek. A különböző korosztályok fizetési szokásai és mobilfizetéshez történő hajlandóságuk alapján megállapításra került a korcsoportokra osztott marketing stratégia a hatékony bevezetés érdekében. Végül a kutatás eredményei alapján meghatározásra kerültek a mobilfizetés bevezetésének stratégiájával kapcsolatos ajánlások, a mobilfizetési eszközzel és technológiával szemben támasztott elvárások. A sikeres bevezetés alapja tehát a széles körűen elfogadott, biztonságos, egyszerű és egységes mobilfizetés létrehozása, és annak hatékony marketing stratégiával történő sikeres elterjesztése. Magyarországon a mobilfizetés megvalósítása napjainkban zajlik, és a rendkívüli növekedés előtt álló piacra történő belépés új lehetőségeket teremthet vállalkozások számára.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Pénzügy
Információgazdaság
Azonosító kód:6597
Képzés/szak:Gazdálkodási és menedzsment szak
Elhelyezés dátuma:18 Feb 2014 09:19
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 21:06

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap