Kocsis, Szabolcs (2013) A mobilfizetés piaci lehetőségei Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
620kB |
Absztrakt (kivonat)
A mobiltelefonok már nem kizárólag kommunikációra szolgálnak, az elmúlt években történt technológiai fejlődésnek köszönhetően mára a készpénzkímélő fizetési mód lehetséges eszközévé váltak. Mobiltárcaként a bankkártyákat képesek kezelni és fizetésre használni, sőt az NFC technológiával egybekötve teljes mértékben képesek a plasztik kártyákat helyettesíteni. A mobiltelefonok száma már meghaladja a bankkártyákét, sőt a teljes magyar népességet is. A mobilfizetés a fejlettebb országokban (Nagy-Britannia, USA, Skandináv országok) egyre nagyobb mértékben terjed el, és ez a trend Magyarországot is elérte. A bankkártyás fizetési mód bemutatásával meghatározásra kerülnek azok az általános elvárások, melyeknek a mobilfizetésnek meg kell felelnie. A magyar bankkártya piac bemutatása alapján a piaci körülmények megfelelőek a mobilfizetés elterjedéséhez, sőt az elfogadóhelyek eszközellátottságát tekintve még előnyösebb a környezet, mint más országokban, ahol már működik a mobilfizetés. A mobilfizetés bevezetésének külföldi tapasztalatai kerülnek szembeállításra a magyar piac sajátosságaival, így olyan külföldön tapasztalt problémákat sikerült feltárni, melyeket figyelembe véve hatékonyabban és széles körben terjedhet el ez a fizetési mód Magyarországon. A biztonságos fizetés kulcstényező, így a lehetséges biztonsági problémák feltárásával, részletes bemutatásával meghatározhatók a javasolt kockázatokat csökkentő tényezők, mint például a kártyaadat biztonsági sztenderdek alkalmazása illetve a biztonsági kódokkal kapcsolatos elvárások. Bemutatásra kerülnek a mobilfizetési folyamatban szükséges résztvevők köre, a mobilfizetés lehetséges megoldásai, alternatívái, melyek Magyarországon már megjelentek. Kiemelt szerepet kapott a Mastercard kártyatársaság, technológiai megoldásai révén (például érintés nélküli bankkártyák, Mastercard Mobile), mint a magyar kártyapiac vezető résztvevője és a mobilfizetési megoldások úttörője. Kérdőív segítségével került felmérésre az internet használók bankkártya és mobiltelefon használati szokásai, az elektronikus fizetéshez való hozzáállásuk, összehasonlítva a teljes bankkártya és mobilpiac elemzése alapján tett feltételezésekkel és megállapításokkal. A kapott eredmények szerint a bankkártyás fizetés még mindig nem elég elterjedt, azonban a mobiltelefonok (ezek közül is az okostelefonok) széles körű elterjedésének köszönhetően, valamint a megkérdezettek támogató álláspontja alapján Magyarországon számottevő piaca lehet a következő években a mobilfizetésnek. A különböző korosztályok fizetési szokásai és mobilfizetéshez történő hajlandóságuk alapján megállapításra került a korcsoportokra osztott marketing stratégia a hatékony bevezetés érdekében. Végül a kutatás eredményei alapján meghatározásra kerültek a mobilfizetés bevezetésének stratégiájával kapcsolatos ajánlások, a mobilfizetési eszközzel és technológiával szemben támasztott elvárások. A sikeres bevezetés alapja tehát a széles körűen elfogadott, biztonságos, egyszerű és egységes mobilfizetés létrehozása, és annak hatékony marketing stratégiával történő sikeres elterjesztése. Magyarországon a mobilfizetés megvalósítása napjainkban zajlik, és a rendkívüli növekedés előtt álló piacra történő belépés új lehetőségeket teremthet vállalkozások számára.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Pénzügy Információgazdaság |
Azonosító kód: | 6597 |
Képzés/szak: | Gazdálkodási és menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 18 Feb 2014 09:19 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:06 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap