A Stühmer Kft. fejlődése az innováció tükrében : Korfutól a Szilvás Betyárig – 50 milliótól az 1 milliárdig

Berényi, Péter (2013) A Stühmer Kft. fejlődése az innováció tükrében : Korfutól a Szilvás Betyárig – 50 milliótól az 1 milliárdig. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Berenyi_Peter.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Berenyi_Peter.pdf

Absztrakt (kivonat)

Magyarország vállalkozási csoportjait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy számukat tekintve a legnépesebb tábor a kisvállalkozások tábora. Megvizsgálva ezen társaságok általános adottságait jól látható, hogy a szakirodalom által felsorolt összes hátrány és kedvezőtlen hatás „példa értékűen” jelentkezik náluk. A fenti paradoxon feloldását a tankönyvekben úgy határozták meg, hogy ezen cégek magas színvonalú munkával, gyors és rugalmas alkalmazkodással és valamilyen különleges tevékenységgel oldják meg fennmaradásukat és nyereséges működésüket. A probléma konkrét vizsgálatának folyamán nehéz volt elképzelni, hogy lehetséges minimális saját tőkével, alacsony nyereség mellett, finanszírozás nélkül fejlődni és a kedvezőtlen piaci helyzetben elszenvedett többlet ráfordítások, valamint a tényleges értéknél kisebb mértékben realizálható árbevétel ellenére nyereségesen gazdálkodni. A fentiek visszaigazolására kerestem egy olyan kisvállalkozást, amely végigjárta a legkisebbek iskoláját, megküzdött az előbbiekben említett összes nehézséggel és jelenleg már országosan elismert, komoly nyereséggel működő, dinamikusan fejlődő társaság. Így találtam rá a Stühmer Kft.-re, aki az elmúlt hét évben hatalmas fejlődést produkálva vált az ország egyik legelismertebb csokoládé gyártójává. A cég három-milliós törzstőkével került megalapításra, s kezdetben ingatlan hasznosítással foglalkozott. A 2006. évben megvásárolta a Korfu csokoládé licencét, melyet a fix megrendelések ellenére eleinte csak bérgyártás keretében termelt. A terméket jól fogadta a piac, ezért bővülésként a cég megvásárolta a Stühmer márkanevet és néhány klasszikus termék licencét, mint a Rózsa, Százszorszép, Aranydesszert. A társaság számára új termékek gyártását már nem bízta másra, néhány tradicionális ( régi ) csokoládégyártó gép beszerzése mellett, főként kézi gyártásra alapozva beindította saját termelését Novajon egy bérelt ingatlanban. A termelés beindításával egy lépcsőben kereste meg Stühmer Frigyes még ma is élő egyik cukrászát, akit hosszú rábeszélést követően alkalmazni tudott. Ez döntő és rendkívül jó lépésnek bizonyult, mert az állandó fejlesztés és kutatás a még jobb ízek után az egész stáb sajátjává vált. A klasszikus termékek gyártásának indulásával tehát már egy időben elkezdődött az új termékek alkotó munkája. A termékfejlesztés természetesen egyre több és újabb eszközt igényelt, melynek biztosítása legalább akkora feladatot jelentett, mint a csokoládé piacon sikert ígérő termékekkel megjelenni. A társaság tevékenységének vizsgálatakor arra jöttem rá, hogy a cég összes tevékenysége a kutató-fejlesztő munkára épül, a kitalált és kifejlesztett termékek gyártását biztosító gyártási folyamatok összeállítását az adott, kezdetben rendkívül szűk eszköz állományhoz igazították, melyet azonban igazi magyaros módon saját fejlesztésben bővítettek folyamatosan. A magas színvonalú innováció a gazdasági válság ellenére állandó – bár eltérő mértékű – növekedést biztosított, melyből adódóan a gazdálkodás egyre stabilabbá vált és a keletkezett bevételek egyre nagyobb profitot biztosítottak. A társaság vezetése a keletkező nyereséget mindig és teljes egészében fejlesztésre fordította. Az elért sikerek következtében a gyártásfejlesztés magasabb szintre emelésére is sor kerülhetett, mely a fajlagos költségek kedvező alakulása és a termelékenység ugrásszerű növekedése révén óriási mértékben növelte meg a nyereséget. A kezdeti néhány termék után jelenleg már egyes termék csoportokon belül is 15-20 fajta terméket különböztethetünk meg ( tábláscsokoládé, szaloncukor, desszert család ), melyek mellett minden évben egy-egy különleges termékkel is jelentkezik a cég a 2012. évben például a „Szilvás Betyárral”. Az előbbiek következtében már értelmezhető és érthető, hogy a társaság árbevétele 2005-től 2013-ra miért és mitől növekedett csaknem húszszorosára. Az elért eredmények hatására a piaci környezet kedvezően változott, egyre bővül a vevőkör, a tevékenységet és a fejlesztéseket immár viszonylag megfelelő mértékben finanszírozzák a bankok, ezért a társaság új gyár létrehozása mellett döntött, melyet saját tulajdonú ingatlanban valósít meg. Az innováció természetesen e beruházást is áthatja, a csokoládé turizmus megvalósítását, önálló cukrászda és mintabolt létrehozását, racionális logisztika kialakítását és természetesen a meglévő gépek teljesítménynövelő beruházását is tartalmazza. A Stühmer Kft. tevékenysége és eddigi sikerei tehát alátámasztják és érthetővé, hihetővé teszik a tankönyvekben megfogalmazottakat, mely szerint a különleges és magas szintű munka, a gyors és rugalmas alkalmazkodás a záloga a kis vállalkozások fennmaradásának, fejlődésének és nyereséges tevékenységének.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Vállalati vezetés és politika
Innováció, tudásgazdaság
Azonosító kód:6595
Képzés/szak:Gazdálkodási és menedzsment szak
Elhelyezés dátuma:18 Feb 2014 08:57
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 21:05

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap