Székely, Zsófia (2013) Kombinált fuvarozási megoldások versenyképességének vizsgálata a dél-európai kikötőkön keresztül. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
923kB |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom témájaként a Távol-Keletről Magyarországra érkező konténeres áruforgalom szállítási folyamatának lebonyolítását választottam. A téma szempontjából fontos, hogy részletesen kitérjek az egyes szállítási módok elemzésére, előnyeinek és hátrányainak vizsgálatára. Egy távol-keleti viszonylatban vett szállítási lánc nem valósulhat meg a kombinált fuvarozási módok igénybevétele nélkül. Ehhez legtöbbször konténerek alkalmazására kerül sor, így a konténeres árufuvarozás jelentőségének, hatékonyságának és gazdaságosságának bemutatására is kitérek. A magyar tengerentúli kereskedelem földrajzi okokból adódóan csak valamely európai kikötő igénybevételével valósulhat meg. A megfelelő kikötő kiválasztása azonban számos szempont figyelembevételével történik. A dolgozat során sor kerül a szempontok részletes leírására. A kikötőválasztás szempontjai alapján három, a koperi, a hamburgi, valamint a constantza-i kikötő kerül összehasonlításra. A szállítási lánc kikötőket követő pontja a terminál, amely megfelelő gépekkel és eszközökkel rendelkezik a konténerek fogadására. Magyarországon több ilyen terminál is található, dolgozatomban a MAHART Container Center kombiterminált mutatom be. A SWOT analízis elkészítésével kiderül, hogy melyek a terminál erősségei, gyengeségei, valamint rámutatok, hogy milyen lehetőségekkel és veszélyekkel kell a konténerterminálnak számolni a versenyképesség megtartása érdekében. A versenytársak bemutatásával és elemzésével részletes képet kapunk a magyar konténerforgalomért felelős terminálok helyzetéről. A dolgozat témája szempontjából meghatározó az utolsó fejezet, ahol a két választott kikötő konkrét adatok alapján történő összehasonlítására kerül sor. A koperi és constantza-i kikötőket egy hajóstársaság, a Hanjin Shipping adatai alapján hasonlítottam össze. Az összehasonlítás alapját a szállítási költségek és idő jelentette. A teljes szállítási láncot figyelembe véve, Shanghai-tól egészen a MAHART Container Centeren keresztül, a megrendelőig való eljuttatás időben és költségben kalkulált eredményei nagy eltérést mutatnak. A költségek között a legtöbb – a tengeri szállítás, kikötői, utófutás, termináli – költséget figyelembe vettem. A két kikötő versenyképességének vizsgálata során a magyar tengerentúli konténerforgalom szempontjából egyértelműen kiderült, hogy a megfelelő választás, mind idő, mind költség oldalon a koperi kikötő.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Logisztika, termelésszervezés |
Azonosító kód: | 6084 |
Képzés/szak: | Logisztikai menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 25 Márc 2013 12:17 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:00 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap