Jóbi, Zsanett (2013) A karbantartás veszteségeinek csökkentése T-cédulás rendszer bevezetésével. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Absztrakt (kivonat)
Egy karbantartási rendszer fejlesztése összetett feladat, mely rengeteg időt, költséget és energiát emészthet fel. Célszerű egy olyan viszonylag könnyen adoptálható, ugyanakkor látványos és eredményes változtatással kezdeni, mely megadhatja a kezdő lökést a további fejlesztésekhez és a karbantartási rendszer komplexebb átalakításához. Szakdolgozatom célja, hogy az általam vizsgált vállalat karbantartási rendszerének fejlesztésére olyan javaslatot tegyek, mely segít csökkenteni az előforduló problémákat és veszteségeket. Ezt az önállóan és a lean menedzsment részeként is ismert TPM (Teljeskörű Hatékony Karbantartás) egyik eszközének, a T-cédulás rendszernek a kialakításával és bevezetésével kívánom elérni. E hibabejelentő rendszer célja, hogy a termelésben dolgozó alkalmazottak felől érkező, a gépekkel kapcsolatos előre jelezhető hibák, javítási/karbantartási ötletek, javaslatok, kezdeményezések ne vesszenek el. Megfelelő alkalmazásával egy olyan eszköz kerül a vállalat kezébe, mellyel látványosan, gyorsan, ugyanakkor egyszerűen és különösebb költségek nélkül érhetőek el eredmények. Az általam vizsgált cég az egyedi acélszerkezetek gyártásával foglalkozó dombóvári Rutin Kft., mely 2007-ben került kapcsolatba a lean menedzsmenttel, s annak veszteségkiküszöbölő szemléletével. A vállalatnál tett számos látogatásom után arra a megállapításra jutottam, hogy a termelés veszteségeit főként a gépek, berendezések kapacitáshiánya, valamint a rendszeresen előforduló meghibásodás miatti gépleállások és karbantartások okozzák. E problémára remek megoldást kínálhat a TPM, azonban a karbantartók túlterheltsége miatt célszerűnek láttam azt az eszközt kiválasztani, mely annak ellenére, hogy nem ró sok plusz terhet a karbantartókra, csökkentheti a berendezésekkel kapcsolatos veszteségeket, s közvetve a termelés eredményességére is hatással van. A témához kapcsolódó elméleti alapok lefektetése után bemutatásra kerül az érintett vállalat és annak eddigi, veszteségeket kiküszöbölő lépései. A vállalati környezet megismerése érdekében áttekintem a termelési és karbantartási rendszert, majd a karbantartási rendszerben általam feltárt problémákra és veszteségekre világítok rá. A Rutin Kft.-re jelenleg leginkább a reaktív karbantartás, a sok tűzoltás jellegű javítás jellemző. A váratlan gépleállások, az utólagos karbantartás és a termelés túlterheltsége, időhiánya oda-vissza hatnak egymásra. A karbantartók túlterheltsége mellett problémát okoz, hogy az alkalmazottak (gépkezelők) felől érkező információk, jelzések feledésbe merülnek, holott ezek segíthetnének hozzá a hibaelőjelek időben történő észleléséhez. Az információk hasznosításához a cég rendelkezik megfelelő számítógépes rendszerrel, az abban rejlő lehetőségek azonban kihasználatlanul maradnak. A karbantartási rendszerben tehát a várakozások, készletek, felesleges mozdulatok mellett olyan TPM által számon tartott veszteségek is jelen vannak, mint a meghibásodás miatti, indítási vagy energiaveszteség. A TPM és a T-cédula elméleti alapjainak és a vállalati környezetnek a megismerése után térek rá fejlesztési javaslatom kidolgozására. A T-cédulás rendszer megvalósítását a bevezetés sorrendjében mutatom be. Kialakítása során figyelembe kellett vennem a vállalati sajátosságokat és korlátokat, így annak érdekében, hogy a rendszerrel minél jobb eredményeket érjenek el, fontolóra kellett vennem néhány változtatást és kiegészítést. A T-cédula és a T-cédulás tábla fizikai kialakítása mellett szükségét láttam például egy, a karbantartók számára kialakított speciális „kontroll tábla” létrehozásának is. Kitérek továbbá az érintett munkavállalók tájékoztatására és oktatására, valamint a rendszer elemeinek elhelyezésére, ahol több lehetőség mérlegelése után teszek javaslatot. A rendszer működési folyamatát és a felelősségi köröket szintén a vállalati környezethez igazodva alakítottam ki. Végül a működés során potenciálisan fellépő problémákra is kínálok megoldásokat. A rendszer bevezetésével megoldható problémákra és csökkenthető veszteségekre is kitérek. A legszembetűnőbb javulások a dokumentáltságban, az alaposabb és pontosabb adatbevitelben, valamint a gépkezelői információk figyelembe vételében érhetők el. A reaktív karbantartások számának és arányának csökkenése pedig a megfelelően alkalmazott elektronikus előrejelzési rendszerrel párosítva hosszabb távon a karbantartók és a termelési rendszer túlterheltségének csökkentéséhez vezethet. A dolgozat végén a további fejlesztési lehetőségekre teszek javaslatokat és összefoglalom a dolgozat eredményeit.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 6066 |
Képzés/szak: | Logisztikai menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 25 Márc 2013 10:51 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:00 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap