Hegyi, Annamária (2012) Egy leányvállalat értékelésének problémái : Audi Hungária Motor Kft. értékelése. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Befektetések és Vállalati Pénzügyek Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
375kB |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban az Audi Hungária Motor Kft. példáján keresztül mutatom be egy leányvállalat értékelésének folyamatát. Egy tőzsdére be nem vezetett leányvállalat értékelése során számos probléma nehezíti az értékelés menetét. Ezen problémákat mutatom be a dolgozatomban és többféle értékelési módszer alkalmazásával próbálom kideríteni, hogy lehet-e egy leányvállalatnak értéke a anyavállalata nélkül, illetve, hogy egyáltalán van-e értelme egy leányvállalatnál azt feltételezni, hogy önálló értéket képviselhet. Szakdolgozatom első részében a magyar autóipar helyzetét mutatom be, a multinacionális vállalatok és a hazai beszállítók kapcsolatrendszerét is vizsgálva. Ezt követően, az elméleti háttér bemutatása után, elvégeztem egy relatív, egy DCF és egy eszköz alapú értékelést a vállalat értékének meghatározásához. Azonban mindegyik vizsgálat során számos problémával kellett szembenézni a rendelkezésemre álló hiányos információk miatt. Az olyan adatok, mint a transzferár vagy az adózás eredménymódosító hatása, illetve a nyilvántartási adatok nem elérhetőek külső elemző számára. A relatív értékelés során a legfontosabb kérdés, hogy van-e értelme más, az esetek többségében komplett autókat gyártó vállalatokkal összehasonlítani az Audit. Bár ez a cég is foglalkozik teljes gépkocsik összeszerelésével, a fő tevékenysége az alkatrészgyártáshoz kapcsolódik. Pontosabb eredményhez vezethetett volna a vizsgálatom, ha vannak arra vonatkozó adataim, hogy milyen arányban oszlik meg az Audinak, illetve az összehasonlító csoport cégeinek az árbevétele a két tevékenység között. Az értékelés eredményeként az Audi értéke 5800 és 6100 millió EUR közötti sávban helyezkedhetne el. Ezt az eredményt az összehasonlító csoportból kiválasztott Volkswagen AG, Daimler és BMW EV/S és EV/IC mutatói segítségével kaptam meg. Azonban itt nem vesszük figyelembe az anyavállalattal való szoros függőség hatásait. Azt feltételezzük, hogy az Audi egy különálló cég, azonban a valóságban az Audi AG nélkül kérdéses lenne működése, mivel a megrendelései, licenszei és a szabadalmak, amiket alkalmaznak, mind onnan származnak. Ezen problémák miatt úgy gondoltam pontosabb eredményt kaphatok, ha nemcsak a relatív értékelés szerint elemzem a vállalatot. A DCF értékelés során ennél jóval nagyobb 11650 millió EUR értéket kaptam a vállalat piaci értékére. Itt a vállalat eddigi teljesítménye alapján határoztam meg a jövőbeli szabad pénzáramokat, így egy másik megközelítésből láthatjuk a cég értékét. Azonban itt is torzíthatja az eredményt, hogy nem tudom függetleníteni a jövőbeli terveket az Audi AG-tól, hiszen a két vállalat tevékenysége szorosan összekapcsolódik. Az eszköz alapú vizsgálatnál okozta a legtöbb problémát, hogy nincsenek pontos információim az Audi működéséről. Itt ugyanis az mérlegben szereplő eszközök piaci értékét kellett volna felhasználni az értékeléshez, azonban leltári és nyilvántartási adatok hiányában a könyv szerinti értéket vettem alapul a számításaim során. Az így kapott érték 6150 millió EUR lett. Feltételezhetően magasabb értéke lenne a cégnek, ha a tényleges piaci értéket használhattam volna a számolásokhoz. Emellett az eszközök együttértékesítéséből eredő szinergia is növeli a vállalat értékét. Figyelembe vehető még a márkanév értéknövelő hatása is, azonban egy esetleges értékesítés során ezt nem kapná meg a vásárló, mivel csak egy leányvállalatot vásárolna fel, nem a márkanevet birtokló Audi AG-t. Dolgozatom végén a három értékelés során kapott eredményeket vetem össze és megpróbálom meghatározni, hogy valamelyik közülük adhat-e releváns eredményt a vizsgálatok során felmerült nehézségek ellenére is. Úgy gondolom, hogy az Audi értékét az anyavállalat tevékenységétől az eszköz alapú értékelés során tudom a legjobban függetleníteni. Ez esetben az eszközállománya alapján határoztam meg a vállalat értékét, ami egy másik, konkurens autógyártó vállalat számára is értéket képviselhet. Az Audi Hungaria eszközállománya már a legmodernebb technológiájú gépekkel van felszerelve, így könnyen állíthatóak és programozhatóak. Bár a licenszek, a szabadalmak és a márkanév egy másik cég számára nem elérhetőek, a saját szabadalmaik alapján a Mercedes, az Opel vagy akár a Suzuki is gyárthatná autóit a győri gyárban. Így az eszközeivel, infrastruktúrájával és épületeivel önállóan is teremthet értéket egy másik vállalat számára. Az értékét egy számban nehéz lenne meghatározni, így egy sávban határoztam meg az értékét. Az eszköz alapú értékélés során kapott eredmény 6100 millió EUR érték lett, ami szinte megegyezik a szorzószámos elemzésnél kapott értékkel. A DCF értékelés során azonban jóval magasabb érték jött ki. Az eszköz alapú értékelés azonban a piaci árakkal kalkulálva magasabb értéket adott volna, így feltehetően a reális értéke 6100 és 11650 millió EUR közötti sávban helyezkedne el.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Számvitel Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 5475 |
Képzés/szak: | Pénzügy szak |
Elhelyezés dátuma: | 08 Nov 2012 10:49 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 20:53 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap