A Magyarországon működő gyógyszercégek üzleti modelljeinek változóképessége a Széll Kálmán Terv gyógyszerszektort érintő reformok tükrében

Dósa, Márton and Frang, Géza Attila (2012) A Magyarországon működő gyógyszercégek üzleti modelljeinek változóképessége a Széll Kálmán Terv gyógyszerszektort érintő reformok tükrében. Outstanding Student Paper, BCE, Vállalatgazdaságtan II. szekció - Nemzetközi vállalatok - Logisztika.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

Dolgozatunkban a Magyarországon működő gyógyszercégek üzleti modelljeit azonosítottuk és vizsgáltuk két dimenzió mentén: hazai tevékenységük (gyártó vagy kizárólagosan forgalmazó) és domináns termékköreik (originális, generikus, branded generikus) alapján. A dolgozatunk elméleti keretét az üzleti modellek és a dinamikus képességek vizsgálata adta. Az OEP adatbázisok és releváns tanulmányok jó kiindulópontjait jelentették dolgozatunknak. Ugyanakkor a téma rendkívüli aktualitása miatt felkerestük több gyógyszercég vezetőit, hogy első kézből jussunk kívülről nem elérhető információkhoz. A Széll Kálmán Terv gyógyszerszektort érintő reformja, mely a 2011. július 1.-ei és azt követő törvénymódosításokat jelenti a hazai gyógyszerszabályozás a legrestriktívebbé vált Európában. A cégek befizetési kötelezettségei jelentősen nőttek (orvoslátogatói díjak, különadók emelése), és a gyógyszercégekbevételi oldalát is erős nyomás alá helyezte a szabályozás (vaklicit bevezetése, „mini protokollok”, támogatás-volumen újrakötés, etc.). A hazai branded generikus gyártók (EGIS, Richter) és originális forgalmazók (Novartis, Pfizer, etc.) üzleti modelljeit vizsgáltuk meg részletesen. Arra jutottunk, hogy a potenciális első belépő hátránya miatt (first mover disadvantage) a vizsgált gyógyszercégek nem változtatnak üzleti modelljükön, így fennáll a klasszikus fogoly dilemma. Az orvoslátogatók kiemelt érintettjei a Széll Kálmán Terv gyógyszerszektort érintő reformjának, ezért az orvoslátogatók szerepének átalakulására is kitérünk dolgozatunkban. Tapasztalataink szerint a hazai vállalatok vezetőinek megvannak a víziói a szükséges gyökeres változásokról, de túlságosan nagy hátrányba kerülne az a vállalat, amely elsőként letérne a ”konvencionális” útról. A gyógyszercégeknek az érdemi változás megvalósításához az érték közvetítése helyett (deliver), az értékajánlat újragondolására kell fókuszálnia (create).

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:2. helyezett
Subjects:Management, business policy
Social welfare, insurance, health care
ID Code:5302
Deposited On:24 Oct 2012 10:33
Last Modified:02 Jul 2016 20:51

Repository Staff Only: item control page