Donka, Lili (2012) Az Y Generáció elérése alternatív marketingeszközök segítségével. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Donka Lili.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Donka Lili.pdf
Absztrakt (kivonat)
Az Y Generáció jelentősége és fogyasztási szokásai erősen meghatározzák a marketing jelenét és az elkövetkező néhány évtizedét, éppen ezért nagyon fontos különös figyelmet fordítani az igényeire. Ez az első olyan generáció, amely az információs technológiával nőtt fel, és életének jelentős részét online tölti. Teljes változás figyelhető meg mentalitásban és médiafogyasztási szokásokban az előző nemzedékekhez képest, éppen ezért olyan új módokat kell találniuk a marketing szakembereknek, amellyel elérhetik ezt a célcsoportot. Erre reagálva maga a reklámozás is jelentősen változott az elmúlt években. A tömegmédiumok aranykora lejárt, sokkal inkább a személyre szabott reklámüzenetek kerültek előtérbe, amelyhez jó technikai hátteret biztosítanak az online marketingeszközök. A cégek hozzáállásában is jelentős változás következett be, az erődként működő, egyoldalúan kommunikáló vállalat ma már nem elfogadható a fiatal, öntudatos fogyasztók számára. Létszükségletté vált párbeszédet folytatni a fogyasztóval, egyenrangú partnerként kezelni. Könnyű elveszteni a vevői bizalmat egy olyan környezetben, ahol a valós igények nagy részére számos vetélytárs kínál megoldást, és már sokkal inkább „vágyak” jelentenek csak új piacokat. Szakdolgozatom kutatási kérdése éppen ezért a következő: Mivel tudja a marketingszakma az új generációs fogyasztók figyelmét a termékeikre irányítani? Természetesen a hagyományos kommunikáció szerepe sem elhanyagolható, hiszen a márka jelenléte a klasszikus tömegmédiumokban presztízsértékű – ám ez napjainkra sokkal inkább „elvárás” egy bizonyos cég méret felett, mint valós promóciós eszköz. Úgy vélem az Y Generációs fogyasztók eléréséhez sokkal inkább a következő három eszköz alkalmazása a kulcs: public relations, online marketing és eseménymarketing. A közönségkapcsolatok szerepe minden eddiginél fontosabb manapság. Az Y Generációs tagjainak nagy része tudatos vásárló. Úgy gondolja, hogy az elköltött pénze szavazat, amivel olyan vállalatot akar támogatni, amely figyel a társadalmi, kulturális és ökológiai következményekre a termékek gyártása során. Éppen ezért a PR feladata olyan arculat kialakítása és kommunikálása, amely megfelel a fogyasztói igényeknek. Ehhez elengedhetetlen az online eszközök használata és a véleményvezérek megnyerése. Viszonylag új trend, hogy a sajtóközlemények már nem csak hangzatos marketing-hívószavak tömegét tartalmazzák, hanem valódi információkat a cég tevékenységéről és a termék tulajdonságairól. Ennek a szerepe az online sajtóközlemények megjelenésével vált különösen lényegessé, ahol az internetes véleményvezéreket csak hiteles információval lehet meggyőzni. A hamis állítások és a valós kijelentések egyaránt futótűzként tudnak szétterjedni online közegben éppen ezért elengedhetetlen a hiteles tájékoztatás. Az online jelenlét elengedhetetlen a magára valamit is adó vállalat esetében. A fogyasztók igénylik mind az egyoldalú (vállalati weboldal) mind az interaktív (web 2.0 eszközök, közösségi oldalak) jelenlétet. Az online reklámozás okosan alkalmazva, talán az egyik leghatékonyabb eszköz egy marketinges eszköztárában. A modern programok és rendszerek lehetővé teszik, hogy akkor találkozzon a fogyasztó a reklámüzenettel, amikor leginkább befogadó rá. A fiatalokra fokozottan jellemző, hogy szeretnek kommunikálni a vállalattal, megosztani az online közösséggel pozitív vagy negatív élményét a termékkel vagy márkával kapcsolatban. Erre remek lehetőséget adnak a közösségi oldalak, ahol jó kommunikációval nemcsak a pozitív, hanem a negatív kritikát is lehet a vállalat oldalára fordítani. Ez új dimenziókat nyit meg a vásárlói panaszkezelésben, hiszen a személyes figyelem jó eszköz arra, hogy a vállalat hangsúlyozza a fogyasztó megbecsülését és értékét a cég számára. Ezzel együtt a minőségbiztosításnak is nagyobb szerep jut, hiszen sokkal nehezebb egy rosszul sikerült terméket „szőnyeg alá söpörni” mint a korábbi időkben. A vásárlók és a cégek közti információs aszimmetria sokat csökkent a közösségi funkciók elterjedésével. Az Y Generációra jellemző, hogy nem terméket, hanem életérzést akarnak vásárolni. Ahhoz, hogy a márkához pozitív élmény kapcsolódjon a fiatal fogyasztóban jó lehetőséget teremt egy rendezvény. Az esemény alatt az élményen keresztül a vendégek kapcsolódni tudnak a márkához és ez a kötődés, ami jó közönségkapcsolattal és online támogatással hosszú távon hasznos lehet a vállalat megítélésekor. Egy rendezvény esetében nagyon fontos az előkészítési folyamat, hiszen ebben a szakaszban kell az eseményt a célcsoportra szabni, vagyis ki kell választani a vállalat fogyasztóihoz legközelebb álló rendezvénytípust, ami lehet reprezentatív, élményt nyújtó, vagy informális. Másik fontos feladat az előkészítési folyamat alatt eljuttatni az esemény hírét a potenciális résztvevőkhöz. Sok érdeklődőt el lehet érni weboldalakon és közösségi oldalakon keresztül, de mindenképpen meg kell találni a megfelelő csatornát a rendezvény hírének kommunikálására. Természetesen biztos recept nincs az Y Generáció megnyerésére, de véleményem szerint a felsorolt három marketingeszköz együttes és egymást támogató használatával és megfelelő odafigyeléssel, a vállalatok sikeresen szólíthatják meg a fiatal nemzedéket.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Marketing Szociológia |
Azonosító kód: | 4712 |
Képzés/szak: | Marketing szak |
Elhelyezés dátuma: | 14 Szept 2012 08:20 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 20:45 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap