Pétervári, János Gábor (2011) A felelős vállalati működés új korszaka? : Egy ökológiailag tudatosabb fogyasztói magatartást elősegítő információs rendszer magyarországi bevezetésének relevanciája és lehetőségei. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Petervari_Janos_Gabor.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
914kB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Petervari_Janos_Gabor.pdf
Absztrakt (kivonat)
Az első fejezetben lényegre törően áttekintem azoknak a kezdeményezéseknek a létrejöttét és elért eredményeit amelyek célja a vállalatok felelősebb működésre való ösztönzése volt. Ezt követően korlátaik illetve a velük szemben megfogalmazott főbb kritikai észrevételeket rövid, ugyanakkor transzparens áttekintésére teszek kísérletet. Dolgozatom módszertani szempontból való megalapozását követően az ökológiai intelligencia Goleman-féle koncepcióját, és ennek fogyasztói magatartással kapcsolatos legfontosabb vonatkozásait ismertetem. Dolgozatom utosó fejezetében kerül sor a gyakorlati probléma, egy fogyasztói tudatosságot elősegítő információs rendszer Magyarországon való bevezetési lehetőségének vizsgálatára. Eredményeim összefoglalását és a következtetések levonását követően dolgozatomat a felhasznált irodalom jegyzéke és a gyakorlati problémához kapcsolódóan elvégzett kvantitatív megkérdezés mellékletei zárják. A CSR-mozgalom talán egyik legnagyobb vívmánya, hogy ma már mindenki elismeri, hogy vállalatok működését nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és környezeti szempontok szerint is értékelni kell. A fennntarthatóság szélesebb körű fogalomként implicit módon magában foglalja a vállalat társadalmi felelősségvállalás egészét, azonban a gazdasági szervezeteknek azonban igen komoly szerepe van fenntarthatóság előmozdításában. A halászat példája azonban bizonyítja, hogy hosszú távú profitabilitást támogató mellette szóló józan észérvek igen csak gyengék, akkor amikor rövid távú üzleti érdekek forognak kockán. Dolgozatunk szempontjából az üzleti etika egyik legjelentősebb eredménye talán úgy foglalhatjuk össze, hogy tudományosan megalapozta és széles körben elfogadottá tette a „felelős vállalat” koncepcióját. Bill Gates szerint a vállalatoknak olyan újfajta üzletek létrehozását kell szorgalmazniuk, amelyek a „piramis alján” élők életkörülményeinek javítása közben a fenntartásukhoz szükséges profitot is megtermelik. A társadalmi problémák megoldása közben profitot elérő yunus-i szociális vállalkozáshoz azonban a gazdasági világválság kitörése következtében az ő esetében is előtérbe került a piaci ösztönzők elégtelensége, a megvalósítás nehézségei valamint az ezzel járó magas alternatívaköltségek is. A dolgozat keretében végzett online kérdőíves megkérdezés eredményeként a mintát kitöltő, etikusság terében a magyar átlaghoz képest felülreprezentált mintát alkotó fogyasztók számos tudatossággal kapcsolatos jellemzőjére fény derült. Fogyasztói attitűdjeik vizsgálata azonban további kutatások tárgyát kell, hogy képezze. Ennek ellenére úgy vélem, bevezetés Goleman által definiált kritériumainak betartásával, a helyi viszonyok és 6.3. fejezetben taglalt pragmatikus megfontolások figyelembe vételével egy ilyen információs rendszer bevezetése Magyarországon is sikerre vihető.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Környezet-gazdaságtan, környezetvédelem Szociológia Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 4389 |
Képzés/szak: | Gazdálkodási és menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 03 Máj 2012 12:16 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 20:42 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap