A labdarúgás üzleti felépítése, fókuszban a merchandising : Jól használja-e ki az Újpest FC a benne rejlő lehetőségeket?

Nótin, Balázs (2011) A labdarúgás üzleti felépítése, fókuszban a merchandising : Jól használja-e ki az Újpest FC a benne rejlő lehetőségeket? BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Notin_Balazs.pdf

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Notin_Balazs.pdf

Absztrakt (kivonat)

A hivatásos labdarúgás manapság már jóval több, mint sport, óriási üzlet van mögötte. A futballcsapatokat működtető társaságok a gazdaság meghatározó, teljes jogú szereplői. Azonban amíg külföldön virágzik ez az üzletág, addig Magyarországon sokszor a mindennapi megélhetés a tét. Dolgozatomban ismertetem azokat a tényezőket, amik lehetővé tették, hogy üzleti alapon működő hivatásos labdarúgásról beszélhessünk és bemutatom azokat a sajátosságokat, amik csak erre az ágazatra jellemzőek. Áttekintem azokat az érintetteket, akikkel a sportvállalatok működésük során kapcsolatba kerülnek és meghatározom azokat a piacokat, ahol ezeknek a vállalatoknak mozgástere lehet. Ezek közül kitüntetett figyelmet szentelek a merchandising piacnak, mert a jövőben várható szabálymódosítások miatt a futballkluboknak jóval gazdaságosabban kell tevékenykedniük és én ennek módját leginkább az említett piac minél hatékonyabb kiaknázásában látom. A szakdolgozat esettanulmányában az Újpest FC-n keresztül szemléltetem, hogy a tárgyalt elméleti háttér a gyakorlatban hogyan valósul meg, majd ezek alapján értékelem a klub működését. Diplomamunkámnak nem célja a teljes magyar hivatásos labdarúgás vizsgálata, problémáinak feltárása, megoldása, de a dolgozat során, amikor azt szükségesnek érzem, többször is utalok az itthoni helyzetre. A módszertant illetően a fogalmi háttér jórészt a témában már megjelent különböző tanulmányokat, statisztikákat, kimutatásokat foglalja össze, ezekből épít fel egy rendszert, kiegészítve azt a saját meglátásaimmal, elképzeléseimmel. A gyakorlati esettanulmány pedig Bodnár Istvánnal, az Újpest FC egykori játékosával, későbbi technikai igazgatójával folytatott beszélgetésekből táplálkozik az elméleti váz tematikája alapján. A dolgozat megírása után számos konklúziót tudtam levonni. Belemerülve a témába bebizonyosodott előttem, hogy valóban hatalmas üzletről beszélhetünk. Jól mutatja ezt már maga az a tény is, hogy 2010-ben a hivatásos európai labdarúgás összesített árbevétele csaknem 16 milliárd euró volt. Végig követve az üzletté válás folyamatát úgy gondolom, hogy a sportág életében a média megjelenése volt az igazi fordulópont. Ez gyökeresen megváltoztatta az ágazat addigi működését, a beáramló plusz pénzek miatt váltak a globális gazdaságban is meghatározó tényezővé a futballklubok. Azonosítottam számos belső és külső érintettet, akik egymástól eltérő hatalommal, érintettségi szinttel rendelkeznek, és céljaik is igen változatosak lehetnek. A piacokat vizsgálva megállapítható, hogy a csapatok mögött álló gazdasági társaságoknak mindegyikre oda kell figyelniük, mert különben csakhamar versenyhátrányba kerülhetnek. A leginkább taglalt merchandising piac elemzésekor világossá vált számomra, hogy egy még nem teljesen kiforrott jelenségről van szó, amit jól jelez az is, hogy magával a definícióval kapcsolatban sincs egyetértés a szakemberek között. Úgy gondolom, hogy bár a nagy európai bajnokságok csapatai már igen jól kiaknázzák az ebben a piacban lévő lehetőségeket, de még ott is lehetne réseket találni, nem beszélve a többi ország labdarúgásáról. A dolgozat gyakorlati kérdésére (Jól használja-e ki az Újpest FC a benne rejlő lehetőségeket?) az elemzés után is nehéz mindent kimerítő választ adni. Ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy éppen a diplomamunka megírása alatt történt tulajdonos váltás, ezért várhatóan nagy változásokra lehet számítani a klub életében. Mégis úgy érzem, hogy az általam leginkább tárgyalt merchandising piacban példamutató az Újpest működése és emellett a közvetítési jogokból befolyt összegek tekintetében is sikeresnek mondható a klub szereplése. A szponzori és játékos piac megítélése igen bizonytalan, pláne így a tulajváltás után, így ezekről nehéz messzemenő következtetéseket levonni. Az azonban mindenképpen látszik, hogy a fogyasztói oldalon még bőven van mit javítania a klubnak, és ha ezen a piacon sikerül javulni akkor az jótékonyan hathat a többire is. Összességében úgy érzem, nem jár rossz úton az Újpest FC.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Kultúra, közművelődés, sport
Vállalati vezetés és politika
Azonosító kód:4385
Képzés/szak:Gazdálkodási és menedzsment szak
Elhelyezés dátuma:03 Máj 2012 08:03
Utolsó változtatás:03 Máj 2012 08:03

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap