Sportmarketing a gyakorlatban : A 8. Fradi Kupa elemzése és tervezése

Meleg, Dóra (2011) Sportmarketing a gyakorlatban : A 8. Fradi Kupa elemzése és tervezése. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Meleg_Dora.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
871kB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Meleg_Dora.pdf

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom központi témája a sportmarketing, amelynek gyakorlati esetekén az FTC akrobatikus torna szakága által rendezett országos klubversenyt választottam. Mivel az egyesület edzésein több, mint egy évtizeden keresztül vettem részt sportolóként, és lassan egy éve edzőként, úgy gondoltam, hogy tapasztalataim és kapcsolataim segítségével releváns információkhoz juthatok. A célom az volt, hogy a marketing elméletet értelmezzem az eseményre, és a vizsgálódásom eredményeit az egyesület számára hasznos információkká alakítsam, majd ezek alapján javaslatokat tegyek a fejlődés mikéntjére. Dolgozatom elején a sportág hátterének bemutatása után a sport és kapcsolódó fogalmait tisztáztam. Ezt követően olyan alapvető kifejezéseket értelmeztem a sportipar területén, mint fogyasztók, termékek és előállítók. A gyakorlati problémámból adódóan elsősorban az első kettőre koncentráltam, és több szerző munkája alapján különböző csoportosításokat mutattam be, amelyek segítenek a probléma mélyebb megértésében. Ezután a marketing definíciójából kiindulva kiválasztottam a témámhoz legmegfelelőbb sportmarketing megközelítést, és megindokoltam, miért van erre egyre nagyobb szükség. Egy rövid kitérőt tettem a szponzoráció és mecenatúra irányába, mivel a klubnak hosszú távon a szponzorkapcsolatok, illetve a felajánlott támogatások jelenthetik a fejlődés kulcsát.Ezt követően áttértem a gyakorlati problémám bemutatására. Ezekben a részekben forrásaim a következők voltak: saját tapasztalataim, szekunder adatok a Magyar Torna Szövetség (MATSZ) honlapjáról és belső adatbázisából, a szakosztály belső dokumentációja, illetve mélyinterjúk a szakosztály vezetőjével, valamint egy szülővel. Néhány fontosabb háttér-információt követően alkalmaztam az elméletet a rendezvényre. Szolgáltatásként azonosítottam, és megvizsgáltam, hogy ebből milyen jellemzők fakadnak. Részletesen elemeztem a Fradi Kupa állandó fogyasztóinak számító résztvevő és néző csoportokat, akik esetünkben a piacot alkotják. A MATSZ és a Fradi adatai lehetővé tették, hogy a két fogyasztói csoport megjelenésben trendeket figyeljek meg, és ez alapján felismerjem a legégetőbb problémát. Eszerint a nézők az a fogyasztói csoport, amelyre az egyesületnek koncentrálnia kell, amelynek részvételét meg kell próbálni fokozni. Mivel kis versenyről van szó, és a növekedésre fordítható összeg gyakorlatilag nulla, ezért nincs lehetőség újabb külsős nézők becsábítására, a legegyszerűbb megoldás az egy versenyzőre jutó rokonok számát növelni. Ezért megvizsgáltam a szülők motivációit, és a részvételi döntésnél esetleges visszatartó erőket. Előbbieket öt nagyobb csoportba lehetett osztani: szocializáció, teljesítmény, izgalom, megbecsülés, és kilépés a mindennapi életből. Fontos megállapítás volt, hogy az apukák részvételének ritkasága valószínűleg arra (is) vezethető vissza, hogy ezen tényezők közül a garantáltakból ők nem részesülnek. Sajnos az egyesület ráhatása ezekre a motivációs tényezőkre elég limitált. Ugyanakkor a visszatartó erőket módjában áll csökkenteni. Javaslatokat fogalmaztam meg a szolgáltatásmarketing 7 P-je mentén, amelyek segíthetnek növelni a részvétel iránti kedvet, és elháríthatnak visszatartó tényezőket. A tanácsaim során arra is tekintettel voltam, hogy feltárjak olyan lehetőségeket, amelyek a későbbiekben egy szponzorkapcsolat esetén értékkel bírhatnak. A legjelentősebbnek ezek közül a termék, a promóció, és a folyamat pontok alatt kifejtetteket érzem. Bízom benne, hogy munkám eredményét felhasználva az egyesület még sikeresebbé teheti a Fradi Kupát 2012-ben.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Kultúra, közművelődés, sport
Azonosító kód:4382
Képzés/szak:Kereskedelem és marketing szak
Elhelyezés dátuma:03 Máj 2012 07:49
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 20:42

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap