Többfunkciós csomagolás design

Oláh, Krisztina Ildikó (2011) Többfunkciós csomagolás design. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing és Média Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témáját a design témakörből választottam. Azon belül is a csomagolások designjának többfunkciós mibenlétét és létjogosultságát vizsgáltam. A döntésemet a mindennapi tapasztalataim ihlették. Érdekelt, hogy milyen befolyással bír a csomagolás az egyes fogyasztók vásárlási döntésére, illetve, hogy miként hoznak létre új értéket a csomagolások megtartása, gyűjtése vagy átalakítása révén. Az első részben a csomagolással, annak típusaival és funkcióval foglalkoztam. Minderre azért volt szükség, mert a vásárlási folyamat során ez kardinális kérdés lehet. Ugyanis a vásárlás helyén találkozik konkrétan a fogyasztó magával a termékkel, itt még az előzetes pozitív attitűdöt el is ronthatja egy nem megfelelő csomagolás. Ugyanakkor ez az utolsó mentsvára a vállalatnak, hogy meggyőzze a vásárlót és kommunikálja felé az üzenetét. Részletekbe menően a fogyasztói / elsődleges csomagolás típusra helyeztem a hangsúlyt, mivel a dolgozatom témájából adódóan ez a vizsgálat releváns tárgya. Majd a termékcsomagolásra fókuszáltan a design világa is bemutatásra kerül. A vásárlási folyamat és a design összekapcsolódása révén elemzésre kerül a vásárlási döntést befolyásoló tényezők hatása. A formatervezéshez kapcsolódóan bővebb kifejtésre kerül a marketing egy másik szemlélete, a posztmodern marketing. A kutatási részben először a szekunder adatokat dolgoztam fel. Célom mind a szekunder, mind pedig a primer kutatás során az volt, hogy megismerjem a fogyasztók preferenciáit arra vonatkozóan, hogy milyennek kell lennie egy csomagolásnak ahhoz, hogy megtartsák, gyűjtsék esetleg átalakítása révén új értéket alkossanak. A primer kutatásom során a kvalitatív módszerek alkalmazásával kezdtem. Mélyinterjút és netnográfiát készítettem. Mindezt annak érdekében, hogy minél alaposabban megismerjem az egyes fogyasztók mozgatórugóit, és pontosabb képet kapjak nézetükről, véleményükről a csomagolás témakörével kapcsolatban. A mélyinterjúkból levont következtetések alapján elmondható, hogy van befolyása a csomagolásnak a döntésre, viszont egyénenként változó mértékben. A megtartás, az átalakítás illetve a gyűjtés témakörében a hangsúly a tárolási funkcióra helyeződött. A megfelelő csomagolással szemben állított követelmények között olyan preferált tulajdonságok hangzottak el, mint a praktikusság és a hasznosság megléte. De szépnek, egyszerűnek, ötletesnek és kreatívnak is kell lennie a csomagolásnak, annak érdekében, hogy megragadja a fogyasztó figyelmét. A netnográfia alapján is hasonló következetésre jutottam, miszerint az emberek szeretik szép, esztétikus tárgyakat. Csomagolások tekintetében szintén a hasznos megoldásokat részesítik előnyben Majd a feltáró kutatás után következett a kvantitatív módszer, ahol a kérdőíves megkérdezés on-line formáját választottam. A kutatás eredményeként azt kaptam, hogy egy termék csomagolásának akkor van befolyásoló szerepe a döntéshozatalra, ha az jól néz ki vagy újszerű megoldást alkalmaz, és inkább elnyeri tetszését, mint a többi hasonló termék. Valamint, ha más számára vásárolja az egyén, akkor még meghatározóbb a kinézet, mivel az ajándékozót minősíti a termék és annak csomagolása is. Egy adott termék csomagolásának milyenségéből annak minőségére következtetnek a válaszadók. A gyűjtés és a megtartás körében a szépség mellett a nyereményjátékokban való részvétel és a későbbi tárolási céllal való megtartás volt a jellemző. Az átalakítás és az újrafelhasználás tekintetében is a tárolási funkció járt élen a megkérdezettek válaszaiban, de új elemként a díszítő funkció is helyet kapott az említések között. Érdekességként azt figyeltem meg az elemzés során, hogy meglepően kevesen említettek konkrét márkaneveket a példák felsorolása során. Ebből következően nem egy a márka, hanem a tetszetősség megléte a fontos, vagyis egy kisebb márka is versenyre kelhet a nagy multinacionális cégekkel is akár.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Szociológia
Azonosító kód:4317
Képzés/szak:Marketing szak
Elhelyezés dátuma:21 Ápr 2012 07:30
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 20:41

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap