Hogyan viszonyulnak egymáshoz Kelet-Közép-Európa egyetemei valójában? Vizsgálat PROMETHEE módszertannal

Vereb, Boglárka Sára (2023) Hogyan viszonyulnak egymáshoz Kelet-Közép-Európa egyetemei valójában? Vizsgálat PROMETHEE módszertannal. TDK dolgozat, BCE, Felsőoktatás-menedzsment és felsőoktatás-policy. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_vereb_b_s_2023.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_vereb_b_s_2023.pdf

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban arra keresem a választ, hogyan teljesítenek egymáshoz képest a kelet-közép- európai régió felsőoktatási intézményei. Természetesen erre léteznek különféle egyetemi rangsorok, azonban ezek sokszor olyan szempontból torzított képet adnak, hogy több különböző adottságú és oktatási rendszerű térség intézményeit hasonlítják össze. Ezért én a V4 országokra (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország) szűkítettem az elemzést. Emellett a rangsorok bizonyos értelemben hiányosnak is mondhatók, hiszen csupán a ranglista első néhány eleméhez társítanak konkrét helyezést, a hátrébb szereplőket pedig csak egy intervallumba sorolják. Hogy egy pontosabb képet kapjak, összegyűjtöttem, hogy a régió mely intézményei szerepelnek a legfrissebb Times Higher Education rangsorban, majd négy mutató szerint vizsgáltam a teljesítményüket. A PROMETHEE módszer segítségével alakítottam ki a rangsort, amely szerint a Semmelweis Egyetem kiugróan teljesít. Ezután a GAIA-vizualizációt alkalmazva megállapítottam a klasztereződéseket, majd megvizsgáltam, mennyire érzékeny a rangsor az egyes szempontokra.

Tétel típus:TDK dolgozat
További információ:2. díj
Témakör:Oktatás
Döntéselmélet
Azonosító kód:15814
Képzés/szak:Gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés
Elhelyezés dátuma:27 Nov 2023 13:13
Utolsó változtatás:27 Nov 2023 13:13

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap