Légrádi, Attila (2023) Mekkora potenciál rejlik a Customer-to-manufacturer modellben Magyarországon? – Esettanulmány az eMAG szemszögéből = What is the potential of the Customer-to-manufacturer model in Hungary? – Case study from the perspective of eMAG. TDK dolgozat, BCE, Digitális transzformáció: vezetési, szervezeti és teljesítmény kérdések. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_legradi_a_2023.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_legradi_a_2023.pdf
Absztrakt (kivonat)
Az e-kereskedelem fejlődése egyre dinamikusabbá vált az elmúlt években. Újabb és újabb üzleti modellek jelentek meg a fejlett országokban, amelyek között Kína vette át a vezető szerepet az elmúlt időszakban. A kínai Pinduoduo és SHEIN kialakította az úgy nevezett Customer-to-manufacturer modellt, amely a platformon keletkezett vásárlói adatokat a gyártók számára valós időben képes eljuttatni, ami által személyre szabási, branding és termékfejlesztési tevékenységben segítik ezeket a szereplőket. A modell segítségével ezek az e-kereskedelmi cégek diszruptálni tudták a szektorukat, és rendkívül gyorsan és nyereségesen tudtak növekedni, valamint jelentős versenyelőnyre tudtak szert tenni. A világ többi részén még nem alkalmazott ez a kereskedelmi modell, valamint nem is kutatták a megvalósításának lehetőségét. A dolgozatomban ezért azt vizsgálom, hogy hazánkban életképes lehet-e ez az üzleti modell. Kutatásom célja az, hogy feltárjam azt, hogy Magyarországon az e-kereskedelmi szereplők által megvalósítható-e a C2M modell. A dolgozatomban arra törekedek, hogy megállapítsam a modellhez vezető akciókat, valamint egy magyar e-kereskedelmi szereplő példáján keresztül megvizsgáljam ezeknek a megvalósíthatóságát. Az eredmények segítségével fel szeretném állítani azt, hogy a meglévő üzleti modellt milyen módon szükséges változtatni. Kettő kutatási kérdést vizsgálok a cél elérése érdekében. Az első kérdésben feltárom azt, hogy az esetcégem, ami az eMAG, megvalósíthatóak-e a C2M-hez szükséges akciók. A második kérdésben pedig az eMAG egy kiválasztott gyártó partnerénél feltárom, hogy az ő oldalukról is megvalósítható lenne-e. A téma kutatói és az iparágban dolgozó üzletemberek számára szeretnék értékes eredményt előállítani. Dolgozatomban az ügyfélorientált üzleti modellek és a C2M modell deifiniálása után kidolgozom a fentebb említett kérdésekre a választ, amelyhez felállítottam egy saját értékelő modellt, amely a C2M modell megvalósításának dimenzióit taglalja. A modell dimenziói az ügyfél adatok körének bővítése, az adat felhasználási IT infrastruktúra felépítése és a C2M szolgáltatások partnereknek kiépítése. Az egyes dimenziók akcióit a prioritás-megvalósíthatóság mátrixban értékelem az eMAG-gal és a gyártóval folytatott interjúk alapján. A modellhez az adatgyűjtést interjúk, vállalati anyagok és egy workshop segítségével gyűjtöttem össze. A kutatásom eredményei alapján az látható, hogy az eMAG esetében megvalósítható a modell, de az üzleti modelljüket adat alapúvá kell tenniük. Az adatkör bővítéshez és a C2M szolgáltatások bevezetéséhez akciók kisebb módosításokkal megvalósíthatóak. A kritikusabb pont az API fejlesztés és az adatfelhasználási infrastruktúra kiépítése. Az eMAG jelenleg még nem aknázza ki az platformján összegyűlt adatokat, valamint nem rendelkezik a szükséges szervezeti erőforrásokkal hozzá. Az API fejlesztés, ami az automatikus gyártási kapcsolathoz szükséges, pedig a partner oldaláról nehezen megvalósítható. A meglévő IT infrastruktúrájának jelentős fejlesztése szükséges hozzá, amely prioritása alacsony, hiszen bevétele nagyon alacsony része származik jelenleg az eMAG-on való eladásokból. A dolgozatomban javaslatként azt fogalmazom meg erre a problémára, hogy legyen egy köztes lépés, amikor egy a partner IT infrastruktúrájába telepíthető API segítségével, humán interfészen keresztül legyenek hasznosítva ezek az adatok és elemzések. Az adatkör bővítés és a C2M szolgáltatások esetében is teszek javaslatok arra vonatkozóan, hogy a magyar sajátosságok szerint kerüljenek megvalósításra.
Tétel típus: | TDK dolgozat |
---|---|
További információ: | 1. díj |
Témakör: | Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 15749 |
Képzés/szak: | Vezetés és szervezés |
Elhelyezés dátuma: | 21 Nov 2023 11:24 |
Utolsó változtatás: | 21 Nov 2023 11:24 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap