Biró, Milán (2022) A hazai autógyárak társadalmi felelősségvállalásának értékelése – Útmutató a sikeres autógyári CSR tevékenységhez. MA/MSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
975kB |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat célja, hogy átfogó képet adjon arról, mely területek a leghangsúlyosabbak a magyarországi autógyárak CSR tevékenységében. Emellett a dolgozat a jövő potenciális autóvásárlóinak társadalmi felelősségvállalási preferenciáit is igyekezett felmérni azért, hogy az autógyártó vállalatnak útmutatásul szolgáljon, melyek azok a témák, melyek vonzzák a jövő vásárlóinak érdeklődését. A téma relevanciáját az adta, hogy magyar nyelven, magyar autógyárakat vizsgálva nem készült még kutatás. A dolgozat kiemelten foglalkozott Archie B. Carroll munkásságával, különös tekintettel a szerző „A history of corporate social responsibility: Concepts and practices” címen publikált munkájára és a kutató nevét viselő Carroll-piramis modellre. A dolgozat gerincét adó kutatások megvalósításában, a téma megismerésében és bemutatásában fontos szerepet játszott Dr. Svéhlik Csaba „Vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) a nemzetközi autóiparban” című kiadványa, Phil Watts és Richard Holme „Corporate social responsibility: Meeting changing expectations” című, valamint Zsolnai László „Vállalati etika” című munkái. Ahhoz, hogy a dolgozat átfogó képet adhasson a hazai autógyártók CSR tevékenységéről, két kutatást is végre kellett hajtani. Egy kulcsszavas elemzés segítségével vizsgálat alá került a három, Magyarországon aktívan CSR tevékenységeket folytató autógyár társadalmi felelősségvállalási kommunikációja. E vizsgálat segítségével megtudhattuk, hogy a győri Audi, a kecskeméti Mercedes-Benz, valamint az esztergomi Suzuki gyár CSR kommunikációjában a leggyakrabban előforduló, leghangsúlyossabb terület a regionális, valamint általános társadalmi fókuszú CSR, míg a legkisebb energiát a munkavállalókkal kapcsolatos tevékenységre fordítják. A második egy több, mint száz jövőbeli potenciális autóvásárló bevonásával történő kvantitatív kérdőíves kutatás volt, melyből megtudhattuk, hogy az autógyártók célcsoportjának viszont pont a munkavállalókkal kapcsolatos CSR a legfontosabb, a regionális témájú aktivitásokat és projekteket kevésbé találják vonzónak. A dolgozat a két kutatás alapján arra a következtetésre jut, hogy a hazai autóipari szereplőknek érdemes lehet munkavállalói CSR cselekvéseket folytatnia, hiszen ez a jövő autóvásárlói számára fontos terület, mégis jelenleg nagy hiányosságok vannak ezen a téren az iparágban. Azonban azt is kijelenthetjük, hogy ahhoz, hogy biztosan igazolhassuk a dolgozat eredményét, érdemes lenne elvégezni a kérdőíves kutatást egy nagyobb, reprezentatív mintán, a kulcsszavas kutatást pedig érdemes lenne kiterjeszteni a gyárak közösségi médiájára, valamint az autóipari importőr vállalatok CSR tevékenységére is, hogy az egész magyar autóiparra érvényes megállapításokat tehessünk. Összességében kijelenthetjük azonban, hogy a dolgozathoz készített kulcsszavas elemzés teljes értékű, és hasznos eredményeket mutat fel, hiszen elsőként készült hazánk autóipari szereplőiről CSR tematikus kutatás.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 15271 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 23 Jan 2023 13:54 |
Utolsó változtatás: | 23 Jan 2023 13:54 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap