Liktor, Eszter (2022) Tabuk megjelenése a reklámokban : A menstruációhoz és a női testszőrzethez kapcsolódó termékek vizuális bemutatásának elfogadottsága. MA/MSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban azt vizsgálom, hogy a tabuk miként jelennek meg a reklámokban, milyen változások figyelhetőek meg a témával kapcsolatban. Szűkebb körű elemzésem a tabukhoz köthető termékek reklámjaira, azon belül kettő, a női testhez köthető leginkább kutatott tabukra esett, amelyek a menstruáció és a női testszőrzet, illetőleg a hozzájuk kapcsolódó termékek reklámjai. Azért választottam ezeket a tabukat, mert a velük kapcsolatos változások a reklámokban nemcsak frissek, de az újdonságok élesen eltérnek az eddig megszokott tendenciáktól. A tabu fogalmához és a jelenség reklámokban való megjelenéséhez kapcsolódó általános szakirodalmi áttekintés után bemutatom a szűkített témámhoz köthető fontosabb tanulmányokat, melyek között elsődleges helyet foglal el többek között Freitas, Wilson és West, Sabri, illetve Vézina és Paul munkássága. A szakirodalmak kapcsán az mondható el, hogy vannak bizonyos témák, amelyek egyre kevésbé számítanak tabunak és ez a tendencia a reklámtartalmakban is megjelenik. Saját kutatásom során arra a kérdésre keresem a választ, hogy a menstruáció és a női testszőrzet tabujához kapcsoló tabudöntögető reklámokkal kapcsolatban jelenleg mi a befogadók véleménye és ez hogyan hasonlítható össze a tanulmányokban olvasottakkal. A kutatásom eredményei azt mutatják, hogy minél fiatalabb a médiafogyasztó, annál elfogadóbb attitűdöt mutat a reklámokban megjelenő tabuhatárokat átlépő témákkal kapcsolatban, azonban ez az elfogadás korosztályonként sem teljeskörű. Ebből az következik, hogy a menstruáció és a testszőrzet is olyan téma, amely ugyan egyre inkább eltűnni látszik a társadalmi tabuk közül, azonban jelenleg még egy átmeneti állapotnak lehetünk tanúi, a témák nyilvános tolerálása még nem teljeskörű. További meglátásom, hogy a testszőrzet tabuja előrébb tehető az elfogadás folyamatában, mint a menstruáció tabuja, amellyel kapcsolatban nagyobb ellenállást lehet kiolvasni az eredményekből.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Marketing |
Azonosító kód: | 15255 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 12 Jan 2023 14:21 |
Utolsó változtatás: | 12 Jan 2023 14:21 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap