Rudolf, Alexa (2022) ”A görögöknél otthon vagyunk.” – Archetipikus jellemzők görög mitológiai vonatkozású márkák kommunikációjában. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
973kB |
Absztrakt (kivonat)
A görög mitológia számos helyen jelen van az életünkben. Az ókoriaknak sikerült valami olyan meghatározót alkotniuk, amivel több ezer év után is mindig visszatérünk hozzájuk. Talán nem is vesszük észre miközben a kedvenc Starbucks-kávénkat isszuk, hogy a márka logója egy szirént ábrázol. Vagy amikor felvesszük a Nike cipőnket, belegondolunk, hogy a brand egy görög istennőről kapta a nevét? Vajon tudatos volt egy-egy márkánál az, hogy mitológiai elemet választottak a brandjük felépítéséhez, és kihasználják ezt a reklámjaik során, vagy csupán a véletlen műve az egész és utána nem használják fel azt? Van-e ezáltal egy archetipizált jelentése a brandnek, amivel a fogyasztó azonosulni tud? Vajon sikeresebbek ezek a márkák, a görög motívum miatt? A kutatás során tíz, görög mitológiai elemet tartalmazó márka – Amazon, Dove, Goodyear, Hermés, Maserati, NBC, Nike, Pandora, Starbucks, Versace – marketing- ezenbelül is reklámstratégiája lesz vizsgálat alá helyezve, külön fókuszálva a brand elemeikre – színek, formák, mitológiai alakok –, illetve, hogy a reklámjaik során felhasználták, vagy kihasználták a mitológiai tényezőkből fakadó márkaelemeket, vagy teljesen eltértek tőle és csak a logó egy elemeként tartották meg. Arra a kérdésre választ kutatva, hogy a fogyasztók hogyan azonosulnak ezekkel a márkákkal, megállapításra kerül a brand archetípusa , mind a brand, mind a várt fogyasztó szempontjából. A brand archetípusokat Stephen Houraghan cikke (Houraghan, IconicFox, 2018) és Margaret Mark és Carol S. Pearson “The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” című könyve alapján kerül elemzésre. A kutatás végeredményeként cél, hogy egy átfogó kép szülessen a brand archetípusokról, valamintbebizonyosodjon, hogy a görög mitológiai elemet tartalmazó márkák azért sikeresebbek, mert fogyasztóik jobban azonosulni tudnak a márkával, köszönhetően a tudatalatt elrejtett archetipizált jelentésnek.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Marketing |
Azonosító kód: | 15247 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 12 Jan 2023 11:22 |
Utolsó változtatás: | 12 Jan 2023 11:22 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap