A diszkrimináció reprezentációja az egyjátékos fantasy CRPG-kben

Marczi, Sándor Ákos (2022) A diszkrimináció reprezentációja az egyjátékos fantasy CRPG-kben. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
592kB

Absztrakt (kivonat)

A jelen szakdolgozat fő témája a diszkrimináció reprezentációja az egyjátékos fantasy szerepjátékokon keresztül. A dolgozat igyekszik feltárni a diszkrimináció fajtáit, amelyek bemutatásra kerülnek a műfajon belül. A vizsgálat során három kutatási kérdésen keresztül közelítem meg a jelenséget: Hogyan van megjelenítve a számítógépes fantasy szerepjátékokban bemutatott virtuális társadalmak kontextusában a diszkrimináció? Milyen tulajdonságok alapján kerül a diszkrimináció bemutatásra? Lehetséges-e való életben történő és a virtuális világban tapasztalt diszkrimináció között párhuzamot vonni? Ezekhez a kérdésekhez három hipotézis társul: A kutatási mintán belül minden megjelenített társadalomban megtalálható lesz a diszkrimináció, de különböző mértékben és más eszközökkel kerül bemutatásra. Nemi és származás alapú diszkrimináció megtalálható lesz a vizsgálati mintában. A vizsgálati mintában megjelenő diszkrimináció, mint jelenség közt lesz átfedés, de nem lesz egyértelműen megfeleltethető specifikus eseteknek. A kutatás kiemelt célja, hogy megvizsgálja az összefüggéseket a való életben tapasztalható diszkrimináció és a virtuális térben bemutatott fiktív diszkrimináció között. A kutatás meghatározza a való életben tapasztalt diszkriminációt Altman (2020) és a hatályos magyar jogszabályi keretek figyelembevételével. Finlay és Stephan (1999) kutatásán keresztül vizsgálja a diszkrimináció reprezentációjának kapcsolatát az érzékenyítéssel. Happ et al. (2010) és Wulansari et al. (2020) kutatásait idézve felfedi a videojátékok empátiafejlesztő képességeit. Gerbner (1976), Pólya (2019) és Poor (2012) meglátásait integrálva felfedi a lehetséges veszélyeket a reprezentáció vizsgálatának valódi társadalmi csoporttal allegorizáló megközelítésével kapcsolatban. A szakdolgozat empirikus jellegű kutatást tartalmaz, kvalitatív tartalomelemzést, amely során vizsgálatra kerülnek a különböző diszkriminációnak alapot adó tulajdonságok, a diszkriminációs cselekedetek és a diszkrimináció hatásainak megjelenítése. A vizsgálati mintám a Dragon Age: Origins játékszoftveren belüli eredettörténetek (originek) voltak. A kutatás eredményei az előzetesen felállított hipotéziseket igazolták. A privilegizált perspektívájú részletek sokkal kisebb mértékben használták ki az eszköztárukat a diszkrimináció bemutatására, mint a nem-privilegizált szemszögűek. A nemi és származás alapú diszkrimináció valóban megtalálható volt, de a kaszt alapú kirekesztés is fontos tematikája volt a vizsgált mintának. Megállapításra került az is, hogy a diszkriminációs mechanizmusok valóban hasonlítanak a való életben tapasztaltakhoz, de a virtuális világ kontextusában, fiktív csoportokkal működnek. A jelen kutatáshoz indokolt egy nagyobb és diverzebb mintájú hasonló jellegű kutatás elkészítése, párosítva a játékosok attitűdjének felmérésével a tapasztalt jelenségek reprezentációjával kapcsolatban.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Információgazdaság
Szociológia
Azonosító kód:15214
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 13:13
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 13:13

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap