Felvillanyozva! – avagy elektromosautó reklámok vizuális kommunikációja

Illyés, Márton (2022) Felvillanyozva! – avagy elektromosautó reklámok vizuális kommunikációja. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Az autózás meghatározó eleme sokmillió ember mindennapjainak, és a közlekedésnek egyaránt. Az autóipar mindezidáig szoros és elválaszthatatlan kapcsolatban állt a belsőégésű motorokkal, valamint ennek hatására a kőolaj származékokkal. A rohamosan romló klímahelyzet azonban, változásokat idézet elő ezen a területen is. A szigorodó emissziós normák betartása érdekében, az autógyártók kénytelenek különböző alternatív meghajtásokat alkalmazni. Az elektromos modellek éppen ennek hatására kerültek olyan reflektorfénybe, mint eddig soha. Ezen indokok alapján foglalkoztam ezzel a témával a szakdolgozatomban is. Nagyon kevés anyag érhető el a személygépjárművek vizuális kommunikációjáról. Elektromos típusok esetében pedig szinte nincs is. Ennek hatására készült el a kutatásom, ahol empirikus tartalomelemzést végeztem a legnépszerűbb ilyen modellek reklámfilmjein. A mintát a 20 legnépszerűbb EV és PHEV modell hirdetései szolgáltatták. Ezekben azt vizsgáltam, hogy milyen módszerrel próbálnak hatni az alkotók a potenciális vevőkre. Elemzési szempont volt többek között a reklámban hallható narráció, látható feliratok, háttérben meghúzódó zene vagy a képi világ. A kutatást megelőzően három prekoncepciót fogalmaztam meg. Azt feltételeztem, hogy a környezetvédelem és a konnektivitás fontos szerepet kap majd ezekben a reklámspotokban. A harmadik esetben arra számítottam, hogy kulturális különbségekre fogok majd bukkanni az eredmények ismeretében. A kutatás elvégzését követően meglepő észrevételeket tettünk. Láthatjuk, hogy az ilyen jellegű gépjármű reklámokban nem ezek a fő motívumok. A gyártók leginkább érzelmi kötődést igyekeznek kiépíteni a vásárlókkal, és az így létre jövő csatornán keresztül akarják értékesíteni a termékeiket. Szakdolgozatomban megpróbálok egy átfogó képet adni, az elektromos autók múltjáról és jelenjéről, valamint az őket körülvevő külső tényezőkről. Az így megkapott információk kontextusában, pedig prezentálom kutatásom eredményeit.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Környezet-gazdaságtan, környezetvédelem
Marketing
Média és kommunikáció
Azonosító kód:15204
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 11:41
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 11:41

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap