CGI jövője a divat- és szépségiparban

Béres, Krisztina Anna (2022) CGI jövője a divat- és szépségiparban. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Tükröm, tükröm mondd meg nékem, ki valódi e vidéken? Egy digitalizált világban élve olykor fel sem merül bennünk, hogy a reklámban szereplő karakter nem is valódi, hanem ,,csak” CGI-karakter. A CGI-technológia (Computer-Generated-Imaginary) már az 1970-es évek óta jelen van a filmiparban (Nedomansky, 2019). Az utóbbi időben szépség- és divatipari márkák is használtak reklámokban emberszerű CGI-karaktereket, így például 2018-ban a Balmain vagy a Dior is. De vajon képesek-e a CGI-karakterek átvenni az élő modellek munkáját, és amennyiben igen, mikor és milyen mértékben valósulhat meg a változás? Kutatásomban a szépség- és divatiparban alkalmazott CGI-karakterek hatását vizsgálom kérdőív formájában. Kérdéseim főként a CGI-karakterekben rejlő potenciál felmérésére, az emberek hozzájuk való viszonyára. A kérdőíves kutatást egy tartalomelemzéssel egészítem ki, amelyben tanulmányozom a CGI-karakterek megjelenését a reklámokban. Kutatásom központi kérdése a következő: melyik az az iparág, ahol a leginkább jellemző lesz a CGI-technológiával készült emberi karakterek reklámcélú használata a jövőben. A dolgozat hipotézisei: H1 = A CGI-technológia, illetve a karakterek reklámcélú használata a jövőben a divat- és szépségiparban is jellemző lesz a befogadók válaszai alapján. H2 = A jövőben a CGI-karakterek átvehetik az élő modellek munkáját a befogadók válaszai alapján. Vizsgálom a befogadók jártasságát a témában, továbbá azt, hogy a virtuális karakter milyen hatást vált ki belőlük. Kutatásom eredménye, hogy maga a technológia a filmipar után leginkább a szépség- és divatiparban jelenik meg, viszont a befogadók túlnyomó százalékban negatív attitűdöt tanúsítanak a CGI-technológia és -karakterek reklámcélú használatával kapcsolatban. Szerintük a társadalmi szépségideált negatív irányba fogja befolyásolni. A reklámcélú CGI világa keveset kutatott terület a médiatudományban. A technológia alkalmazása megkönnyítheti a szépség- és divatipari cégek munkáját. Nem mindig áll mögöttük azonban megfelelő üzenet és célkitűzés. A dolgozatom bemutatja az embereknek a CGI-karakterekhez való viszonyulását. A kutatásomban kapott adatok további tanulmányok alapjait képezhetik és segíthetik a CGI-karakterek pozitív megítélésének fejlesztését.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Azonosító kód:15185
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 08:13
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 08:13

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap