Tóth, Blanka (2021) A home office hatása a munkahelyi öltözködésre. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Abstract
A koronavírus-járvány a legtöbb vállalatot arra kényszerítette, hogy az alkalmazottakat home office rendszerbe szoktassa át, ez alapjaiban véve átformálta a munkahelyi szokásokat, szabályokat és környezetet is egyaránt. A legtöbb vállalatnál sokszor az alkalmazottak munkahelyi protokoll vagy iránymutatás hiányában maguknak kellett meghozni a szabályokat az öltözködés és a home office munkabeosztása terén. A hipotézisem szerint az irodai közegben a dolgozók a koronavírus és a távmunka hatására informálisabban kezdtek el öltözködni, a vizuális kommunikáció az online térben másodlagossá vált, és kevesebb időt töltenek külsőjük igazításával a távmunka alatt, mint a munkahelyre való bejárás során. Célkitűzésem közé tartozott még, hogy megvizsgáljam, mennyire jellemző az általános munkarendben a dresscode és az öltözködési protokoll, valamint a vállalatok létrehoztak-e útmutatókat az online vizuális kommunikáció terén az alkalmazottjaik segítésére. Kutatásom során azt vizsgáltam, hogy a home office milyen hatással volt a dolgozók vizuális önrepreneztációjára a virtuális térben. Az empirikus kérdőíves felmérésnél 105 válaszadót sikerült elérnem. A kényelmi mintavételnél a távmunka előtti és utáni szokásokat kellett jellemezni különböző szempontok alapján. Az itt kapott eredményeket összevetettem Görög Ibolya és dr. Kibédi Varga Katalin, protokollszakértőkkel készített interjúk válaszaival. A végeredmények alátámasztották a hipotézisemet, miszerint a koronavírus előtt is megfigyelhető volt a munkahelyi öltözködésben egy informális irányba való változás és erre a folyamatra a távmunka ráerősített, ezáltal a vizuális önreprezentáció az online térben még informálisabbá. Továbbá az öltözködési protokoll nem jellemző a vállalatoknál, ennek következtében a home office-ra sem alkottak külön szabályzatot. Az emberek reggelente jelentősen kevesebb időt töltenek a külsőjük igazításával, mint korábban, az elegáns ruhák viselete is ritkább, ezzel alátámasztva a hipotézisemet, miszerint az online térben másodlagossá vált az emberek vizuális önreprezentációja. Szakdolgozatom hasznos azoknak a vállalatoknak, amelyeknél nincs vagy elavult az öltözködési protokoll. Egy új munkahelyi dresscode megalkotásakor ki lehet térni a home office szabályaira is, amire jó alapot nyújtanak az általam készített kérdőív eredményei és a szakértői vélemények is. A szakértői válaszok hasznosak lehetnek olyan alkalmazottaknak, akik nem tudják biztosan, hogy milyen öltözködés lenne megfelelő a munkahelyi, vagy távmunka közegébe, és szeretnének teljes képet kapni a betartandó szabályokról és lehetőségekről.
Item Type: | BA/BSc thesis |
---|---|
Subjects: | Psychology Labour economics |
ID Code: | 14734 |
Specialisation: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Deposited On: | 06 Sep 2022 13:36 |
Last Modified: | 06 Sep 2022 13:36 |
Repository Staff Only: item control page