Online oktatási platformok felhasználói élménye a távoktatás során

Tersztyánszky, Réka (2021) Online oktatási platformok felhasználói élménye a távoktatás során. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
560kB

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat a felhasználói élmény mint kutatási terület jelentőségét, illetve a Budapesti Corvinus Egyetemen a távoktatásra való átállás során alkalmazott két digitális oktatási platform, a Moodle és a Microsoft Teams felületek felhasználói élményét vizsgálta, az alábbi kutatási kérdések mentén: (1) Mennyiben, illetve miért tekinthető kiemelten fontos kutatási, fejlesztési területnek a felhasználóiélmény-tervezés a felsőoktatási rendszerek, platformok tekintetében? (2) Milyen attitűdökkel, tapasztalatokkal és fejlesztési javaslatokkal rendelkeznek a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Moodle és Microsoft Teams felületek tekintetében? A kutatás keretében három szakértői interjú, illetve egy kérdőíves felméréssel kiegészített fókuszcsoportos beszélgetés került lebonyolításra. Az interjúk alanyaiként eltérő területekről érkező szakértők kerültek kiválasztásra, akik saját szakmai tevékenységük révén ugyanakkor szorosan kapcsolódnak a felhasználóiélmény-tervezés területéhez. A fókuszcsoport résztvevői a Budapesti Corvinus Egyetem hét, azonos alapképzési szakon tanuló, 21 és 24 év közötti hallgatója volt, akik az egyetem által a távoktatás során alkalmazott oktatási platformok aktív felhasználóiként releváns tapasztalatokkal rendelkeznek a témával kapcsolatban. A kutatás eredményei rámutatnak, hogy bár a felhasználóiélmény-tervezés jelenleg egy intenzíven kutatott terület, kifejezetten a felsőoktatásban használt felületek felhasználói élményének vizsgálatára kevés figyelem irányul. A felhasználói élmény kérdésköre a COVID-19 megbetegedéssel kapcsolatos járványügyi helyzet, illetve az online formában történő oktatásra való átállás nyomán ugyanakkor kulcskérdéssé válik a tekintetben, hogy az egyes digitális oktatási felületek mennyiben képesek biztosítani a felhasználók számára az egyszerű, hatékony és élvezetes működést az online környezetekben az eredményes tanulási tevékenység támogatása érdekében. Az eredmények rámutatnak arra is, hogy a Z generációs felhasználók magas elvárásokkal rendelkeznek a digitális oktatási felületek tekintetében, így a jövőben egyre fontosabbá válhat a különböző oktatási felületek felhasználói élményének vizsgálata és fejlesztése. A kutatásban alkalmazott UEQ kérdőív, illetve a fókuszcsoportos vizsgálat eredményei alapján a Moodle és a Microsoft Teams felületek összehasonlításakor a Microsoft Teams pozitívabb értékelést ért el a felhasználói élmény tekintetében. A dolgozat olyan fejlesztési javaslatokat is rögzít, amelyek hozzájárulhatnak a Moodle és Microsoft Teams platformok fejlesztéséhez, illetve e felületek további felhasználási lehetőségeinek feltárásához, ezzel támogatva a felsőoktatási intézmények hallgatóit, oktatóit, munkatársait, illetve az oktatási rendszerek fejlesztőit a tekintetben, hogy a Z generációs felhasználók milyen attitűdökkel, tapasztalatokkal, véleményekkel, illetve javaslatokkal rendelkeznek a távoktatásban alkalmazott platformokkal kapcsolatban.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Oktatás
Innováció, tudásgazdaság
Média és kommunikáció
Azonosító kód:14730
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:06 Szept 2022 12:46
Utolsó változtatás:06 Szept 2022 12:46

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap