Somos, Máté (2021) Streamerek hálójában : Kapcsolatépítő stratégia az online játékközvetítés területén. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
Az online játékstreamelés a videójátékok és a klasszikus sportközvetítés 21. századi ötvözete. A streamerek nézőikkel folyamatosan kommunikálva, élőben oszthatják meg játékélményüket. Csatornájuk útját egyengetve, minél több nézőt toborozva próbálnak sikeres tartalomgyártók lenni. Online marketing technikákat alkalmaznak, divatos játékokat próbálnak ki – és olykor szövetségre lépnek egymással a feljebb jutásért. 2020 tavaszán váratlan tendencia tűnt fel a Twitch.tv-n, a legnépszerűbb streamer weboldalon: a sakk-játékkategóriában közvetítő csatornák nézettsége rohamosan emelkedni kezdett. Az 1500 éves táblajáték pár hónapon belül a gamer közösségekben, majd az év végéig számos platformon népszerűségre tört. Ezt a folyamatot összefoglaló néven Chess Boom-ként tartják számon. Felkutattam azt a hálózatot, amely a Twitch-en összefogó streamerekből felépülve előidézte az internetszerte eljutó Boom kezdetét. Tavasszal pár csatorna kapcsolathálót építve fogott hozzá a sakk online terjesztéséhez. Arra a kérdésre kerestem választ, hogy hogyan épült fel és működött a streamerhálózat, tulajdonságai és viselkedése hogyan alakították a játék fellendülését? Úgy gondoltam, a hálózat tanulmányozásával leírható egy szerkezet, ami immár igazoltan működőképes a „networker” alapú terjeszkedéshez az online játékközvetítésben. A hálózatkutatást tartalomelemzésre alapoztam. Rendszereztem és összekapcsoltam a Chess Boom-ot dokumentáló internetes anyagot egy kb. 300-as mintából: stream visszajátszásokat és egyéb videókat, fórumbejegyzéseket, statisztikákat, amik együtt számolnak be a fellendülés menetéről. Ebből térképeztem fel a szereplőket és kapcsolatrendszerüket, magát a hálózatot, melyet vizuálisan is ábrázoltam. Ezután részletesen elemeztem tulajdonságait és viselkedését az ismert hálózatkutatási elméletek szerint, feltárva az összefüggéseket a Chess Boom sikerével. Hipotézisem, miszerint eltervezett, tudatos munka áll a hálózat mögött, igazolást nyert. A kutatás eredménye egy növekvő streamerhálózat modellje, amely egyetlen középpont kezdeti dominanciájával, majd később a csomópontokkal kialakított szoros csoportképződéssel szerezte és tartotta meg a nézőtömegeket. Pontról pontra bemutattam a szerkezet sajátosságait, hatékonyságának nyitját. A Chess Boom csupán egyetlen példa. A livestream-műfajban a témák, a közvetítő csatornák mennyisége – és sokfélesége miatt természetesen számtalan működőképes módszer létezhet. Az általam vizsgált hálózat szerkezetének, kiépítésének eredményessége alátámasztja, hogy a kapcsolatépítő stratégia ezen a területen is sikerhez vezethet: akár a sakkot is versenyképessé emelheti a videojátékok korában.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Információgazdaság Média és kommunikáció |
Azonosító kód: | 14723 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 06 Szept 2022 10:31 |
Utolsó változtatás: | 06 Szept 2022 10:31 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap