Vizuálisan manipulált társadalmunk

Léé, Noémi Erzsébet (2021) Vizuálisan manipulált társadalmunk. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom fókuszában a vizuálisan manipulált magyar társadalom áll. Célkitűzésemnek tekintem, hogy az emberek minél tájékozottabbak legyenek ezzel a témával kapcsolatban. Kutatásommal szeretném bemutatni, hogy a vizuális tartalmaknak nagy szerepe van a manipuláció témakörében. Főként a reklámok hatását vizsgáltam a kérdőíves elemzés során. Ezen felül a Jack Daniel’s karácsonyi reklámját részletesen elemeztem munkámban. A dolgozat céljai közé tartozik a hazai szegmens vizsgálata a vizuális manipulációt illetően. Ehhez többek között Aczél Petra - Új retorika, Aronson és Pratkanis - A rábeszélőgép című könyvekre támaszkodom. Aczél Petra, Andok Mónika és Bokor Tamás - Műveljük a médiát című tanulmányuk szolgált alapul a szakirodalmi háttér bemutatására. Kezdetben a média átalakulásáról, alapvető fogalmairól írtam, majd részletesen kitértem a vizuális megjelenítésre, a manipulációra, a reklámra és az imázs kialakulására. Ezek alapját Ogilvy, Sas István, Móricz Éva és Téglássy Tamás, Pratkanis és Aronson tanulmányai adták. Egy kérdőíves kutatást végeztem, melyben 304 ember véleményét és tapasztalatait ismertem meg. A médiafogyasztási szokásokat vizsgáltam, ezt követte a manipulációval kapcsolatos kérdéskör. Érdekes eredmény, hogy a kitöltők 85,5 százaléka egyáltalán nem, vagy kevésbé tartja saját magát manipulálhatónak. Ezzel szemben úgy vélik, hogy a magyar társadalom 97,7 százaléka teljes mértékben, vagy inkább befolyásolható. Ezen felül arra kértem a válaszadókat, hogy idézzenek fel gyermekkorukból és napjainkból is számukra emlékezetes reklámokat. Ezekből egy összehasonlító elemzést végeztem munkám során. Ami a kapott eredményt illeti, a médiatartalmak közül az írott szövegnek van a legkisebb hatása, míg a videónak a legnagyobb. A Jack Daniel’s karácsonyi reklámjának elemzése során kitértem az imázs kialakulásának folyamatára is, valamint arra, hogy milyen eszközökkel bírják rá a befogadót arra, hogy ezt a terméket vásárolják meg. Végső következtetésem, hogy a társadalom érdeklődik a média iránt és szeretne minél több információhoz jutni a meggyőzéssel és a manipulációval kapcsolatban is. Éppen ezért fontos célnak tartom, hogy minél több lépést tegyünk ennek érdekében, és terjesszük ki a birtokunkban lévő ismereteket, hiszen igény van erre.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Média és kommunikáció
Pszichológia
Azonosító kód:14701
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:02 Szept 2022 13:35
Utolsó változtatás:02 Szept 2022 13:35

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap