A képernyőidő növekedésének hatása a középiskolás korosztály mozgásmennyiségére a COVID-19 járvány alatt

Bozó, Bendegúz András (2021) A képernyőidő növekedésének hatása a középiskolás korosztály mozgásmennyiségére a COVID-19 járvány alatt. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Bozo_Bendeguz_Andras.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Bozo_Bendeguz_Andras.pdf

Absztrakt (kivonat)

Jelen szakdolgozat célja feltárni a magyarországi középiskolás (14-19 éves) diákok képernyőhasználata és mozgásra fordított ideje közötti összefüggéseket a pandémiahelyzet tükrében. A dolgozat elsősorban két kutatási kérdésre keresi a választ. „A magyarországi középiskolás korosztály képernyőidejének az online oktatás miatti megnövekedése milyen viszonyban áll az mozgásra szánt idejükkel?” A kérdés nyomán felállított hipotézis szerint a középiskolás korosztály képernyőidejének növekedésével csökken a mozgásra fordított idejük. A második kérdés az elsőt kibővítve a lecsökkent mozgásidő következményiet igyekszik feltárni, ez így hangzik: „milyen fizikai és mentális következményei vannak a növekvő képernyőidőnek a magyar középiskolások életében jelen helyzetben?” A vonatkozó hipotézis szerint a képernyőidő megnövekedésével párhuzamosan lecsökkent mozgásmennyiség káros fizikai és mentális következményeket vonhat maga után a magyar középiskolások körében. A kérdések mélyebb, tudományos feltárása érdekében a dolgozat médiatörténeti szempontok alapján ismerteti a képernyőidőre vonatkozó irodalmakat, majd a pandémiahelyzet által átalakult médiafogyasztási szokások angol és német példáit vizsgálja. Ezek után a magyar 14- 19 éves korosztály járványhelyzet előtti testmozgási szokásaira is kitér. Míg a kutatás során feldolgozott szakirodalom a kutatási kérdések elmélyítéséhez, addig a választott módszertan a kérdések megválaszolásához járul hozzá. Az első kérdés megválaszolását egy kérdőíves felmérés segíti, melyre 102 válasz érkezett be, a másodikét pedig egy 9 fős fókuszcsoportos interjú. A választott módszertan segítségével mindkét hipotézis beigazolódott, ám a minta nagysága miatt feltehetően a kutatási eredmények torzulhattak. A kutatás tudományos legitimitását azonban igazolja, hogy a COVID-19 okozta megváltozott oktatási- és életkörülményekkel kapcsolatos, a középiskolás korosztályra fókuszáló, témaspecifikus kutatás még nem született a dolgozat létrejöttekor. Az eredményeket felhasználva a dolgozat alkalmas arra, hogy kijelölje egy későbbi kutatás irányait és fontosabb kérdéseit, melyben a pandémia okozta megnövekedett képernyőhasználat hosszútávú fizikai és mentális okait lehetne vizsgálni.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Oktatás
Média és kommunikáció
Pszichológia
Azonosító kód:14679
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:31 Aug 2022 13:13
Utolsó változtatás:31 Aug 2022 13:13

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap