Szabó, Tamás (2021) Coaching a hierarchiában – vezetők coaching szerepben. Postgraduate thesis, BCE Vezetéstudományi Intézet. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Szabo_Tamas_2021.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Szabo_Tamas_2021.pdf
Abstract
A coaching mára a modern szervezetek megkerülhetetlen fejlesztési eszközévé vált. Először csak felső vezetők vették igénybe, később már az alsóbb vezetői szinteken is elterjedt. A módszer hatékonyságának köszönhetően gyakorló vezetők részéről is felmerül az igény, hogy coaching segítségével fejleszthessék a munkatársakat, és mivel külső szakembert nem vesznek igénybe, ők maguk vállalják a coach szerepét. Ez a helyzet azonban számos aggályt vet fel, amelyek alapjaiban kérdőjelezik meg egy ilyen folyamat létjogosultságát etikai, módszertani, illetve hatékonysági szempontból. A dolgozatban megvizsgáltam ezeknek az aggályoknak a létjogosultságát; elméleti szempontból az idevonatkozó pszichológiai megfontolásokat (attitűdök és normák szerepe, szerepelmélet), egyes coachingra vonatkozó kutatásokat, coaching-szakmai álláspontokat, illetve a Nemzetközi Coaching Szövetség ideérthető ajánlásait. Ezek alapvetően inkább ellenezték, mint támogatták az ilyen coaching gyakorlatot, de az elutasítás nem volt egyértelmű. Ezen felül interjút készítettem érintettekkel, akik különböző szerepekben és szituációkban, de résztvevői voltak ilyen coaching folyamatoknak. Az ő tapasztalataik jellemzően azt mutatták, hogy maga a folyamat akár még eredményesebb is lehet, de olyan kockázatokat tartalmaz a bizalmi kapcsolat kialakulására vonatkozóan, ami miatt inkább szembehelyezkednek ezzel a gyakorlattal. Számos kockázat került azonosításra, amelyek felmerülhetnek a coach és a coachee részéről egyaránt, és kétirányú veszélyei is vannak: nemcsak a munkakapcsolat befolyásolhatja a coaching folyamatot, hanem a coaching folyamat is kihat a coaching utáni munkakapcsolatra. Végül megfogalmaztam néhány javaslatot is arra, mire figyeljen egy vezető, ha mégis úgy dönt, hogy klasszikus coaching folyamat keretein belül coachként akarja támogatni a saját beosztottja fejlődését. Ezek közül a leghangsúlyosabb az volt, hogy lehetőleg ne klasszikus coaching folyamatot alkalmazzon, hanem inkább a szemlélet és egyes coaching eszközök erőteljes alkalmazásával fejlesztő vezetői beszélgetéseket folytasson a beosztottakkal.
Item Type: | Postgraduate thesis |
---|---|
Subjects: | Management, business policy Psychology |
ID Code: | 14201 |
Specialisation: | Vállalati belső és vezetői coach |
Deposited On: | 04 Nov 2021 12:48 |
Last Modified: | 07 Apr 2022 14:27 |
Repository Staff Only: item control page