Papp, Erika (2021) Identitástámogatás a coaching gyakorlatban. Postgraduate thesis, BCE Vezetéstudományi Intézet.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
537kB |
Abstract
Jelen szakdolgozat témája a coaching folyamat és az identitásváltozás közötti összefüggések megtalálása. Három különböző hátterű, konkrét esetek feldolgozásán keresztül megvizsgálom és bemutatom, vajon a coaching képes-e támogatni az identitás változás folyamatát. Napjainkra a coaching a személyi és szervezeti változások egyik hatékony támogató eszközévé vált. A coaching gyakorlatában tapasztaljuk, hogy az önismeret nagyon gyakori téma, kikerülni aligha lehet. Különösen az üzleti élet szereplőiről mondható el, hogy nem azok a személyek, akik a múlt történéseit akarják analizálni, hanem válaszokat, megoldásokat szeretnének a jelen sürgető kérdéseire. Kézzelfoghatóbb, gyakorlatiasabb, érthetőbb megközelítésre van szükségük, amiben megőrizhetik a kontrolt. A coaching ebben nyújthat segítséget számukra. A felgyorsult üzleti világ folyamatai már önmagukban is jelentős feszültségforrások lehetnek, melyek folyamatos kihívások elé állítanak. Jelen dolgozat készítése hátterében zajló pandémia ezt az elmúlt egy év során jelentősen felerősítette. A mostani kitettségekkel teli világban még inkább indokolt, hogy szembe tudjunk nézni azokkal a kihívásokkal, amelyek arra késztetnek, hogy minél jobban megismerjük valódi identitásunkat. Kutatásom eredményeként igazolva látom azt, hogy a coaching folyamata segítséget tud nyújtani az identitásváltozás folyamatában. Ebben alapvető fontosságú a megfelelő kapcsolat kialakítása az ügyféllel, mely a biztonságra alapul és teljes szabadságot ad. A változás az ügyfél és a coach közötti interakciók által jelentkezik, melyben a coach megfelelően találja meg az ügyféllel való együttműködés lehetőségét. Az átalakulás alapja az ügyfél erőforrásainak megtalálása és aktiválása megfelelő eszközök által. A folyamatok során használt irányzatok (brief, gestalt) támogatni tudják az identitásváltozás folyamatát. Alapvetően maguk az ülések járultak hozzá a megoldásépítéshez, de az ülések közötti házifeladatok is jótékonyan hatnak az eredményességre. A beszélgetés során addig nem látott új perspektíva létrejötte nyitja meg a lehetőséget a változásra. Az új megközelítési módok segítenek a régi sémák felülírásában, biztonságos közegben tud az ügyfél mintáira rálátni, melyek újra strukturálása, átírása az új rálátásmódnak köszönhetően realizálódik. Az új dolgok behozatala, a kísérletezés segíti a perspektíva kitágítását. A kreatív megközelítésmód nehéz helyzetekben könnyedséget hoz, segíti a tudatosabbá és érzékenyebbé válást. A kihívásfókuszú támogatás, provokatív kérdésmegfogalmazás néha szükséges lehet ahhoz, hogy az ügyfelet kimozdítsuk helyzetéből. A vizsgált téma feldolgozása során felismertem, hogy az identitással folyamatosan kell foglalkozni, annak érdekében, hogy fel tudjunk készülni azokra a kihívásokra, amelyekkel életünk során találkozunk. Így a coaching ülések során az identitással való foglalkozás tud akár preventív is lenni, hozzájárulva ezzel a lelki állóképességhez, vagy más szóval rezilienciához. A mai kihívásokkal teli világban különösen fontos ez a képesség, mely lehetővé teszi, hogy különböző hatások ellenére is sikeresen képesek legyünk a megújulásra, az alkalmazkodásra, az adaptációra.
Item Type: | Postgraduate thesis |
---|---|
Subjects: | Management, business policy Psychology |
ID Code: | 14186 |
Specialisation: | Vállalati belső és vezetői coach |
Deposited On: | 03 Nov 2021 10:32 |
Last Modified: | 07 Apr 2022 14:53 |
Repository Staff Only: item control page