Zékány, Gábor (2021) A FinTech cégek diszruptív hatása a pénzügyi szektorra. BA/BSc szakdolgozat, BCE, Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
611kB |
Absztrakt (kivonat)
A pénzügyi szektor hagyományosan egy óvatos iparág, ahol ritkán tapasztalhatjuk a folyamatok gyors változását, ám a digitalizálás és a pénzügy keresztezésével olyan léptékű innovációs korszak köszöntött be, ami jelentősen megváltoztathatja nemcsak az iparági viszonyokat, hanem a mi hétköznapjainkat is. A különböző innovációk aránya meghatározó a gazdasági növekedés szempontjából. A fenntartó innovációk, jobbá teszik a terméket, folyamatot, ám alapvető formáját nem változtatják meg. A hatékonysági innovációk a termeléshez szükséges erőforrások felhasználásának optimalizálásával tőkét szabadítanak fel. A diszrupt innovációk azonban jelentős változást érnek el, egy korábban széles körben elterjedt termék elavulttá válik és helyébe lép egy egyszerűbb vagy megfizethetőbb termék. A hozzá kapcsolódó kereskedelem több munkaerőt kíván, és nagyobb tőkeigénye van. A mindennapi pénzügyeinkre hatással lévő innovációkat mutatom be a dolgozatomban, melyet a pénzügyi szektoron kívülről érkező FinTech vállalatoknak köszönhetünk. A pénzügyi szolgáltatások forradalmasítása során a felügyeleti hatóságoknak komoly kihívást jelent követni a fejleményeket; biztosítani az innovációban rejlő, szélesebb társadalom számára jelentette előnyöket, ugyanakkor az újdonságok jelentette kockázatokat kellőképpen mérsékelni. Ezen kihívásokra válaszul született meg az Európai Unió Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló módosított irányelve (PSD2), a bankokat kötelezve harmadik feles hozzáférés adására az ügyféladatokhoz, ezzel megteremtve a nyílt bankolás alapjait. A hazai lakosság körében az EFISZ felmérése alapján elmondható, hogy magas a digitális eszközök penetrációja, növekszik az elektronikus fizetési megoldások népszerűsége. A társadalom befogadó készsége növekszik a digitális technológiákon alapuló szolgáltatások iránt, hozzájárulva annak széleskörben való elterjedéséhez. A FinTech forradalom nem ma kezdődött, nemzetközi színtéren a legsikeresebb képviselőinek tőzsdei értéke mára a legnagyobb bankokkal mérhető össze. A meglévő univerzális és gyakran nemzetközi nagybankok a status quo fenntartásában, a mérsékelt ütemű innovációkban és vezető szerepük megőrzésében, míg a FinTech a banki piac átszabása és a vele járó árbevétel redisztribuciójában érdekelt. Az általam választott módszertan, Porter öt erő modelljének segítségével elemzem az iparágat, azonosítom, hogy hol vannak a bankok sebezhető pontjai és milyen módon kívánják ezeket kihasználni innovatív megoldásokon keresztül a FinTech cégek. A stratégia lényege, hogy a porteri elemzésem által azonosított vulnerabilitásokat kihasználva arra a területre koncentrálják az innovációs erőfeszítéseiket, ahol kielégítetlen ügyféligényeket látnak és ahol a bank szolgáltatásához képest, a modern technológiák segítségével versenyképes alternatívát képesek állítani. A lakossági szolgáltatások terén három fő területen kutattam a FinTechek szerepét. A bankok szolgáltatásának a magját a lakosság irányában a számlavezetés, betétgyűjtés és hitelezés adja, melyre a „core banking” szakkifejezés elterjedt. A magas tőkeigény, számlavezető bankok társadalmi beágyazottsága révén, a belépési korlátokat új belépők sokáig nem fogják tudni áttörni. A számlainformációkhoz harmadik félként hozzáférő FinTechek azonban a kényelmi szolgáltatásokkal, például a személyes pénzügyi menedzsment (PFM) nyújtásával errodálhatják a bankok ügyfélkapcsolatát. A hitelezési folyamatokba ugyanakkor, mint technikai beszállítók érvényesülhetnek technológia újításaik révén. A fizetési forgalom lebonyolításának innovátoraiként, digitális pénztárca szolgáltatással és az egyre növekvő online kereskedelem terén elektronikus fizetés lebonyolításában nyernek teret a FinTech vállalatok. Ezzel értékes ügyfélbázisra tehetnek szert, mely alapjául szolgálhat más pénzügyi szolgáltatások terén is a bankokkal felvenni a versenyt. Az egyéb banki szolgáltatások terén a valutaváltással is járó nemzetközi pénzügyi tranzakciók azok, amelyeket a hagyományos piaci szereplők túl drágán hajtottak végre és a FinTech cégek sikeresen kezdték el dezintermediálni a bankokat, akiknek nem maradt más választásuk mint, mérsékelni szolgáltatásaik költségét, így a FinTech innováció végül a hagyományos banki szereplőket igénybevevők számára is kedvezően hatott. A porteri erőtér modell alapján végzett elemzésem rámutatott arra, hogy a vevők és a beszállítók is gyenge alkupozícióval rendelkeznek. A bankok pozícióját tovább erősíti, hogy magasak a belépési korlátok és helyettesítő termékek is ritkák voltak, emiatt főleg egymással versengtek piaci részesedésért. A FinTech-ek ezt a hagyományosan fennálló állapotot kívánják megtörni a pénzügyi szolgáltató szektorban technológiai készségeiket érvényesítve. Olyan új szolgáltatásokat vezetnek be, amelyek a kialakult üzleti modelleket értéktelenítik és az ügyfelek számára alternatívát kínálnak. A FinTech társadalmi hatása, hogy az ügyfeleket központba helyező, egyénre szabottabb, kényelmesebb folyamatokat kínáló pénzügyi szolgáltató lehet sikeres a jövőben.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Pénzügy Innováció, tudásgazdaság Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 14094 |
Képzés/szak: | Gazdálkodási és menedzsment |
Elhelyezés dátuma: | 27 Okt 2021 09:52 |
Utolsó változtatás: | 27 Okt 2021 09:52 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap