Az innovatív technológiák térnyerése a pénzügyi szektorban : A digitális fizetési rendszerek előnyei, valamint hátrányai és ezek elemzése a Revolut, mint FinTech vállalat példáján keresztül

Povázson, Gergely (2021) Az innovatív technológiák térnyerése a pénzügyi szektorban : A digitális fizetési rendszerek előnyei, valamint hátrányai és ezek elemzése a Revolut, mint FinTech vállalat példáján keresztül. BA/BSc szakdolgozat, BCE Vezetéstudományi Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
759kB

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt évtizedekben radikális változások szemtanúi lehettünk a pénzügyi szolgáltatások piacán. Ezen változások egy nagyléptékben fejlődő szegmense a FinTech és a fogalmat magába ölelő innovatív vállalatok halmaza. A 2008-as gazdasági világválságot követő időkben az internet és a digitalizáció fokozódó térnyerésével rengeteg innovatív vállalat jött létre annak érdekében, hogy megreformálja a korábban ismert hagyományos pénzügyi szolgáltatások piacát. Ezek a vállalatok egyik hazánkban már jól ismert képviselője a Revolut. Jövendőbeli közgazdászként számomra ez egy rendkívül érdekes és fontos terület, amit szeretnék minél jobban megismertetni az olvasóval és megtudni mi kell ahhoz, hogy egy olyan vállalat, mint a Revolut hosszútávon is sikeres legyen. Kutatásom célja így hát az volt, hogy választ kapjak a kérdésre: „Mi kell ahhoz, hogy a magyar ügyfelek a Revolut-ot részesítsék előnyben a jövőben?” A dolgozat első részében a fellelhető irodalmak feldolgozását követően igyekeztem bemutatni a pénzügyben végbemenő fejlődést és digitalizációt. 1949-től amikor a ma ismert bankkártya elődje megszületett, a hagyományos bankok által nyújtott internetes bankolás kifejlesztésén keresztül, egészen napjainkig, mikor a 2016-ban kihirdetésre kerülő második pénzforgalmi irányelv segítségével már innovatív vállalkozások igyekeznek versenybe szállni a régóta ismert hagyományos pénzintézetekkel. A dolgozat második részében a Revolut története, várható jövője és stratégiája került bemutatásra. A 2015-ben alapult startup egy neobank létrehozását célozta meg, mely a hagyományos bankoknál kedvezőbb áron nyújt devizaváltási lehetőségeket és ingyenes folyószámlavezetési lehetőséget biztosít. A vállalat szlogenje, hogy: „Hozz ki többet a pénzedből” ennek megfelelően egy olyan szolgáltatást igyekeznek biztosítani, ahol egy nagy ügyfélélményt adó felületen, egyszerűen és könnyedén kezelhetjük minden pénzügyünket egyhelyen. A vállalat a hagyományos pénzintézetek versenytársa szeretne lenne úgy, hogy nem működtet bankfiókat így személyes ügyintézésre nincs lehetőség. A dolgozat harmadik részében egy kérdőíves kutatás segítségével lett felmérve a magyar lakosok hagyományos banki és Revolut felhasználási szokásai (amennyiben annak már regisztrált ügyfelei). Akik nem Revolut ügyfelek tőlük arra próbáltam választ kapni mi kell ahhoz, hogy később a Revolut ügyfelei legyenek. A kérdőívet 161-en töltötték ki. A válaszadók között majdnem megegyező arányban voltak azok, akik már használnak Revolut-ot és azok, akik nem, vagy még nem használják azt, így két hasonló méretű válaszhalmaz kiértékelése vált lehetségessé. Az eredmények kiértékelését követően a célom az volt, hogy javaslatot adjak arra a korábban már megfogalmazott kérdésre, hogy „Mi kell ahhoz, hogy a magyar ügyfelek a Revolut-ot részesítsék előnyben a jövőben?” A válaszok alapján arra a következtetésre jutottam, hogy a felhasználói már most nagyon elégedettek a vállalat szolgáltatásával. A kihívást nem a szolgáltatás további fejlesztése vagy újabb lehetőségekkel való kibővítése jelenti majd. Az eredmények függvényében megállapítható, hogy a Revolut szolgáltatása már most nagyon jó és versenyképes, ám még nincs meg a bizalom igazán az efféle vállalatok felé. A pénzügyek kezelése komoly bizalmi kérdés egy olyan korosztálynak, mely a 2008-as gazdasági világválság hatására elvesztette a hagyományos bankrendszerbe vetett hitét. Így hát a szolgáltatásának további fejlesztése mellett, elsősorban a bizalom építésére kell hangsúlyt fektetnie a vállalatnak a jövőben. A válaszok kiértékese után úgy vélem a vállalatnak egy ideig igenis szüksége lesz arra, hogy legalább egy bankfiókot működtessen azokban az országokban, ahol a piac meghatározó szereplőjévé szeretne válni. Ezekben a bankfiókokban csak a legszükségesebb esetekben lenne személyes ügyintézés, de úgy gondolom, hogy fontos lépés lenne a bizalom kiépítésében és egyben egy átvezetés lehetne majd arra az időszakra, amikor a pénzügyek kezelésében is teljesen megszűnik a személyes ügyintézés szükségessége. Véleményem szerint a Revolut hosszútávon versenybe szállhat majd a világ legnagyobb pénzintézeteivel, de ezen az úton az első lépcsőfok a bizalom elnyerése kell, hogy legyen.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Pénzügy
Innováció, tudásgazdaság
Vállalati vezetés és politika
Azonosító kód:14088
Képzés/szak:Gazdálkodási és menedzsment
Elhelyezés dátuma:27 Okt 2021 09:13
Utolsó változtatás:08 Ápr 2022 07:51

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap