Egy kürtőskalács készítő családi vállalkozás „mezítlábas” innovációi

Mester, Zoltán (2021) Egy kürtőskalács készítő családi vállalkozás „mezítlábas” innovációi. BA/BSc thesis, BCE, Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

Szakdolgozatom célja az volt, hogy bemutassa milyen ,,mezítlábas” innovációkat hoztunk létre egy családi vállalkozáson belül, és hogy ezek milyen hatást gyakoroltak úgy a cégre, mint a magánéletünkre. Egyrészt azért választottam ezt a témakört, mert engem is vonzanak az új dolgok, másrészt mivel születésemtől fogva egész fiatal felnőtt koromig családi vállalkozásunk volt, így hitelesen el tudom mesélni, hogy egy kis cégre milyen hatással is lehetnek a különböző külső hatások által létrejött innovációk. A dolgozat első részében kifejtem, hogy mi is az az innováció, mit tekinthetünk innovációnak, illetve hogy mi motiválhatja az innovátorokat. Mivel pontos meghatározás még nem létezik, így igyekszem minél bővebben körülírni, hogy pontosan mi is ez. Ezután rátérek, hogy milyen típusú innovációk gyakoroltak hatást a vállalatunkra: frugal innováció (okos és olcsó) és az ehhez szorosan hozzákapcsolódó ,,mezítlábas” innováció. A dolgozat második részében kicsit kitérek rá, hogy mit tekinthetünk családi vállalkozásnak. Mivel széles körben elfogadott meghatározás még ebben a témakörben sem létezik, így itt is bemutatok néhány definíciót. A dolgozat harmadi részében bemutatom a vállalatunk életciklusát a kezdetektől a végéig. Mivel az alapítást követő pár hónapon belül már jöttek az első innovációk, így részletesen be tudom mutatni, hogy milyen hatást gyakoroltak ezek a vállalatra. Ezen kívül leírom azt is, hogy milyen jogi kihívásokkal kellett szembenéznük az innovációkat tekintve. Végül leírtam, hogy milyen innovációkat is hoztunk létre. Ezeket részletezem, illetve megmagyarázom az okait/következményeit. Emellé azt is hozzátettem, hogy mik azok a fejlesztések, amik végül nem kerültek be a gyakorlatba, vagyis a sikertelen innovációinkat is. A családi vállalkozásunk a kürtőskalács gyártásával foglalkozott. Mivel a szüleim Székelyföldről jöttek, így ez a termék közel állat a szívükhöz. A ’90-es évek elején még nem nagyon voltak kürtőskalács árusok, főleg nem állandó helyeken, ezzel ellentétben nagy volt az érdeklődés iránta, így vált szükségessé, hogy innovációkat vezessünk be, ezáltal minél szélesebb kört tudjunk kiszolgálni. Attól függetlenül, hogy ezt a vállalkozást már nem folytatjuk, elmondhatom, hogy az innovációknak köszönhetően olyan mértékű profitot sikerült termelni a cég több mint 20 éves fennállása alatt – a nulláról indulva - ami meg tudott alapozni egy átlagon felüli egzisztenciát. Elképesztő számomra, hogy egy családi vállalkozás által létrehozott néhány mezítlábas innováció milyen mértékben képes formálni a jövőt. Dolgozatom konklúziójaként azt állapítottam meg, hogy a hogy a ,,mezítlábas” innováció és a frugal innováció fontosabb lehet, mint amennyire jelen pillanatban értékelve van, mivel a média legtöbbször a nagy költségvetésű fejlesztéseket mutatja be elsősorban.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Knowledge economy, innovation
Management, business policy
ID Code:14086
Specialisation:Gazdálkodási és menedzsment
Deposited On:27 Oct 2021 08:56
Last Modified:27 Oct 2021 08:56

Repository Staff Only: item control page