Pedagógus-továbbképzések a felnőttképzési változások tükrében

Ságiné Szegedi, Eszter (2021) Pedagógus-továbbképzések a felnőttképzési változások tükrében. BA/BSc szakdolgozat, BCE, Szervezeti Magatartás Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom a pedagógus-továbbképzések, valamint a felnőttképzés kapcsolatát taglalja. Ezen belül is azt vizsgálom, hogy a 2020. szeptember 1-jén hatályba lépő felnőttképzési törvény (Fktv.) új rendelkezései miben változtatták meg a pedagógus-továbbképzések engedélyezési, valamint szervezési folyamatait. Mindemellett igyekszem feltárni a felnőttképzési törvény változása okozta egyéb problémákat a pedagógus-továbbképzési szervezői oldalról. Kutatásomban 15 pedagógus-továbbképzési szervezőt kérdeztem meg kérdőíves módszerrel, valamint mélyinterjút készítettem az Oktatási Hivatal akkreditációs referensével. Az Fktv. pedagógus-továbbképzést érintő új eljárásai a bejelentési-, vagy engedélyezési kötelezettség, valamint adatszolgáltatási kötelezettség a képzés megtartása előtt, és a statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség, amire a képzés befejezését követően kerül sor. A korábban szabad piaci képzéseknek nevezett, 30 óránál rövidebb nem akkreditált képzések megszűntek, ezek is bejelentéskötelessé váltak. A felnőttképzési változások egyik célja a felnőttképzők adminisztrációs terheinek csökkentése volt. Ez a cél a gyakorlatban, kutatásom alapján nem valósult meg, ugyanis a megkérdezettek nagy többsége arról számolt be, hogy az ilyen típusú terhei növekedtek, s ezt interjúalanyom is megerősítette tapasztalatai alapján. Dolgozatomban megfogalmazom a pedagógus-továbbképzést érintő problémákat, melyet a felnőttképzési változások idéztek elő, és ezekre megoldási javaslatokat is teszek. A bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettséget érintő ellentmondást meg kell szüntetni, egy olyan adatszolgáltatási felület kialakításával, ahol bejelentés nélkül is teljesíthető az adatszolgáltatás. A Felnőttképzési Osztálynak segítenie kell a képzőket a GDPR értelmezésében és alkalmazásában, emellett létrehozni egy munkaidőben hívható telefonszámot, a felnőttképzéssel kapcsolatos kérdések gyors és szakszerű megválaszolására, a képzők tájékoztatására. A Felnőttképzési Adatszolgáltatási Rendszerre vonatkozó javaslatom az, hogy kerüljön kialakításra egy olyan azonosítási felület, amelyen keresztül nem csak a magánszemélyek, de a cégek, valamint állami szervezetek is képesek a bejelentkezésre. A jelenlegi duplikált adatszolgáltatási kötelezettség szükségtelenül nagy adminisztrációs terheket ró a pedagógus-továbbképzési szervezőkre, így ennek kiküszöbölésére jogszabályba kellene foglalni hogy mely platform legyen az egyedüli adatszolgáltatási felület. Nem utolsó sorban pedig a más, ágazati jogszabály által akkreditált és szervezett képzéseket (pedagógus-továbbképzés esetében a 277/1997-es Kormányrendelet) a Felnőttképzési Adatszolgáltatási Rendszernek kezelnie szükséges, és a szervezők tevékenységét megkönnyíteni azáltal, hogy egyes folyamatok kihagyhatók. (tanúsítványok generálása, minőségbiztosítási összegző automatikus kiküldése a résztvevőknek)

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Oktatás
Emberi erőforrás menedzsment
Azonosító kód:14037
Képzés/szak:Emberi erőforrások
Elhelyezés dátuma:14 Okt 2021 13:20
Utolsó változtatás:14 Okt 2021 13:20

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap