Csibor, Anna Zsófia (2020) A fenntartható életvitel támogatására szerveződött közösségek tanulási folyamatának vizsgálata = Examination of the learning process of communities organized to foster sustainable living. TDK dolgozat, BCE, Fogyasztói magatartás és fenntarthatóság szekció.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
529kB |
Absztrakt (kivonat)
A napjainkra kialakult és gyakorlattá vált gazdasági folyamatok környezeti (és társadalmi) szempontból nem fenntarthatók, további változatlan működésüknek beláthatatlan következményei lehetnek mindenre, amit ismerünk – ahogy a Föld ökoszisztémájára és természeti környezetére, úgy a megszokott gazdasági és társadalmi folyamatokra is. Így akár még időben önszántából, akár már elkésve kényszerből, de az emberiségnek reagálnia kell, méghozzá a fennálló fenntarthatatlan rendszerek, gyakorlatok és magatartások megváltoztatásával. A végső fogyasztók magatartásának megváltoztatása, fenntarthatóvá tétele egy jelentős szelete ennek a reakciónak. Ez a folyamat azonban – az évek során kialakult szokásaink, magatartás mintázataink, mindennapi rutinjaink megváltoztatása – számos akadályba ütközik. A fogyasztók nagy része ugyan hallott már a jelenlegi fogyasztási gyakorlat hosszú távú káros hatásairól, sokukat aggasztja is a fenntarthatóság kérdése, de mélyreható változás fogyasztásukban mégsem történik. Legtöbbjüknek kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy egyéni döntéseikkel mekkora hatást gyakorolhatnak a gazdaság működésére. Egyre több olyan egyén és szerveződés tűnik fel azonban, akik motiváltak a nem fenntartható fogyasztási minták megváltoztatásában, és aktívan tesznek is ezért. Ha abból indulunk ki, hogy az egyén folyamatos dialógust folytat mindazon közösségekkel, amelyekhez tartozik, akkor jogos a feltételezés, hogy a közösséghez tartozás és az ezáltal átélt és megtanult gyakorlatok sokat segíthetnek a fogyasztási mintázatok megváltoztatásában is. Dolgozatomban az ilyen, a fenntartható életvitel támogatására szerveződött közösségek szervezett, tudatos, illetve önkéntelen hatásait vizsgálom saját tagjaikra, azon belül is azt a tanulási folyamatot, amely során az egyén elköteleződik a fenntartható életvitel mellett, és az adott közösséghez tartozás révén elindul ezen az úton, majd ideálisan eljut életstílusa és fogyasztása fenntartható szintjére. Vizsgálódásom során a válaszokat kvalitatív módszerrel keresem, félig strukturált interjúkat alkalmazva, melyek helyet engednek a személyes élmények és tapasztalatok megismerésének és mélyebb megértésének. Az interjúalanyok kiválasztása a közösségen belüli eltérő aktivitásuk, különböző bevonódási szintjük révén történt.
Tétel típus: | TDK dolgozat |
---|---|
További információ: | 2. díj |
Témakör: | Környezet-gazdaságtan, környezetvédelem Marketing |
Azonosító kód: | 13160 |
Képzés/szak: | Marketing |
Elhelyezés dátuma: | 20 Nov 2020 09:34 |
Utolsó változtatás: | 20 Nov 2020 09:34 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap