Szücs, Viktória and Teremy, Zsombor (2018) A fordított innováció nehézségei: az M-Pesa esettanulmányán keresztül. TDK dolgozat, BCE, Vállalatgazdaságtan III. - Humán tőke szekció. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/Szucs_Teremy_TDK.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
518kB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/Szucs_Teremy_TDK.pdf
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat kutatási kérdése, hogy miért nem tudott versenyelőnyre szert tenni az M-Pesa a romániai piacon. A kutatás eredménye, hogy habár a fogyasztóknak képes értéket teremteni az M-Pesa, de a Kenyában kialakult kulcs erőforrásai a romániai piacon nem (első piacra lépő előnye, hálózati hatás) vagy csak részben (elérési csatorna, technológia, elérési hálózat) érvényesülnek. A kulturális különbségek a két piac között nem voltak hatással az erőforrásokra, ezért nem okoztak versenyhátrányt a vállalatnak. Az M-Pesa a fogyasztók oldaláról egy kedvezőtlenebb helyzetbe került, mint Kenyában, mivel itt már nem funkcionális hanem társadalmi szükségleteket elégített ki. A vizsgálat során központiszerepet kapnak a nemzetközi terjeszkedés nehézségei. Ezek a következők: képes-e a vállalat fogyasztói értékteremtésre az új környezetben; az új piaci környezetben az eddigi erőforrások képesek-e további versenyelőny teremtésre; szervezeti kontextus vagy a környezet változása miatt kialakulhat-e versenyhátrány. A kutatás fókuszában a közel múltban végbement terjeszkedési kísérletet áll, amelyet a világ egyik legsikeresebb mobilpénz szolgáltatója próbált meg végrehajtani, de még egy ilyen sikeres cég sem volt képes a fejletlen piacon létrehozott innovációt egy fejlett piacon érvényesíteni. A jelenség okainak feltárása fontos eredményekkel bírhat mind a tudomány, mind az üzleti szféra száméra. További két fontos kutatási irányt jelölnek ki az eredmények. Az első meghatározni egy olyan stratégiát az M-Pesa számára, amellyel sikeres lehetett volna a romániai piacon. A második, hogy a további ilyen típusú nemzetközi terjeszkedések sikeresen szoktak-e végződni és hogy mi az oka a sikerességüknek vagy éppen a sikertelenségüknek.
Tétel típus: | TDK dolgozat |
---|---|
További információ: | 1. díj |
Témakör: | Pénzügy Vállalati vezetés és politika Gazdasági fejlődés, fenntartható fejlődés |
Azonosító kód: | 11262 |
Képzés/szak: | Gazdálkodás és menedzsment, pénzügy és számvitel |
Elhelyezés dátuma: | 27 Jún 2018 09:02 |
Utolsó változtatás: | 27 Jún 2018 09:02 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap