Biró, János (2017) A szociális és regionális egyenlőtlenségek vizsgálata a közoktatásban. BA/BSc szakdolgozat, BCE Közgazdaságtudományi Kar, Makroökonómia Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
A modern társadalmak egyik jelentős problémája az egyenlőtlenségek növekedése és kezelése. Nem kivétel ez alól az oktatás sem, ahol szintén nagyon fontos tényező az esélyegyenlőségnek a teljesülése. A dolgozat az esélyegyenlőség megvalósulását teszteli a kisvárosi illetve megyeszékhelyi, családi háttér alapján alsó és felső 10%-ba tartozó diákok között. A vizsgált kutatási kérdés, hogy nagyobb-e a teljesítménykülönbség a kisvárosi alsó és felső 10% között, mint a megyeszékhelyi alsó és felső 10% esetében. A kutatás három hipotézist tesztel: (1) van különbség kisvárosi és megyeszékhelyi teljesítmény között, (2) van szignifikáns különbség az alsó és felső 10% teljesítményében, (3) nagyobb a különbség a vidéki alsó és felső 10% esetében, mint a megyeszékhelyek csoportjai között. A kutatás eredménye, hogy egyik hipotézis sem állja meg a helyét a magyar kompetenciamérés adatai esetében, mert a vizsgált változók nem szignifikánsak. A kutatáshoz használt módszertan lineáris regresszió, ismételt keresztmetszeti modell, illetve fixhatás és véletlen hatás panel modellek. A téma relevanciája a társadalmi mobilitás és az esélyegyenlőség kérdéséből ered.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Oktatás Szociológia |
Azonosító kód: | 10361 |
Képzés/szak: | Alkalmazott közgazdaságtan |
Elhelyezés dátuma: | 17 Jan 2018 14:23 |
Utolsó változtatás: | 17 Jan 2018 14:23 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap