Technológiaorientált vállalkozások innovációs jellemzői

Takács, Nándor (2015) Technológiaorientált vállalkozások innovációs jellemzői. Postgraduate thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vállalatgazdaságtan Intézet.

[img]PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1209Kb

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Takacs_Nandor.pdf

Abstract

Szakdolgozatom tárgyát képező hazai kis és közepes méretű vállalkozások (KKV-k) strukturális jellemzői (tőkeellátottság, méret és alkalmazottak összetétele, piaci orientációk és jövedelmezőség – összességében az értékteremtő képesség) nem azt sugallják, hogy jelentős áttörésre számíthatunk e vállalkozói körben. A vizsgálatom aktualitását megerősíti, hogy Magyarország 2014-re vonatkozó SBA ténylapja szerint a készségek és innováció továbbra is az egyik legtöbb gondot jelentő terület. Egyetlen innovációs mutató esetében sem éri el Magyarország az uniós átlagot. Hasonló a helyzet a képzés területén is. Mégis érdemes innovatívnak lenni. Sőt, kötelező! Az innováció támogatása, a vállalkozások innovációs aktivitásához kedvező feltételek biztosítása pedig még időszerűbb, mint valaha. Az innováció nem önmagában jó. Az innovációs stratégia alapvetően abban verhetetlen, hogy dinamikus növekedési potenciált és ezzel összefüggésben jelentős profittermelő képességet biztosíthat, és ez független a konjunkturális helyzettől. A bemutatandó vállalkozások gyakorlata mutatja, a siker Magyarországon sem marad el, csak ritkább. Korántsem egyszerű megtalálni, és kihasználni azokat a piaci szegmenseket, amelyek a makrogazdasági trendekkel szemben is képesek a növekedésre. Mi szükséges ehhez: K+F, illetve technológiai kompetenciák? Finanszírozási háttér? Kreativitás? A nagyszámú tanulmány, cikk, és elemzés ellenére ismereteink a kisvállalatok teljesítményét, sikerét meghatározó tényezőkről, és főleg ezen tényezők összetett hatásmechanizmusáról - meglehetősen korlátozottak. A rendszeresen gyűjtött statisztikai adatok alapján ma még nem tudjuk azonosítani azokat a fontos magatartási tényezőket, amelyek magyarázatot adhatnának arra, miért is sikeresek egyes cégek és vállalkozók és miért nem azok mások. Sajnos ezek a témák, - számomra fontos gondolatok - a szakdolgozat „szűkre szabott” keretébe már nem fértek bele. Igyekeztem az irodalomkutatást úgy alakítani, hogy a vizsgálatom tárgyát képező cégek működése, sikeressége szakirodalmi oldalról is bizonyított legyen. Azaz egy olyan keretbe foglalni a „történetet”, amely bemutatja a technológiaorientált vállalkozások innovációs jellemzőit. Gondolati térkép (mind map) módszer segítségével feltártam és felvázoltam a fókuszban álló fogalomhoz társítható összetevőket és rendszerezhető információkat, az előzetes irodalom áttekintés valamint kutatási eredmények és saját ismeretek alapján strukturálva, rendszerezve és vizualizált formában megjelenítve. Majd ezekből kiemeltem a „kritikus sikertényezőket”. Kritikus sikertényezőkén azonosítható az a néhány elem, amelynek jól kell működnie ahhoz, hogy a vezető vagy a vállalat sikeres legyen, ezért speciális és állandó odafigyelést igényelnek a jó teljesítmény elérése érdekében.” Ezek: − a tulajdonosi menedzsment kitűntetett szerepe − az innovációs driverek − kompetitív előnyök − tőke komponensek − érintettek számára nyújtott értéke. A bemutatott vállalkozások sikeresek, mert termékeikre/szolgáltatásaikra jellemző, hogy; „meg tudták csinálni, mert el tudták adni, mert hasznot tudtak teremteni, mert teljesítményüket elismerte a társadalom, mert elérték azt, amit célul tűztek ki, egyszóval SIKERESEK. Sok jel mutat arra, hogy az ipar hazai fejlődésének kulcskérdése a kis- és középvállalatok fejlesztése és a gazdasági súlyuk növelésének elősegítése.

Item Type:Postgraduate thesis
Subjects:Management, business policy
Knowledge economy, innovation
ID Code:8411
Specialisation:Mérnök-közgazdász szak
Deposited By:Beáta Vasvár
Deposited On:25 Nov 2015 10:51
Last Modified:25 Nov 2015 10:51

Repository Staff Only: item control page