Ausztria és Magyarország áruszállítási lehetőségeinek egyes kérdései, középpontban a RoLa-val

Surányi, Dániel (2015) Ausztria és Magyarország áruszállítási lehetőségeinek egyes kérdései, középpontban a RoLa-val. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Logisztika és ellátási lánc menedzsment Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Suranyi_Daniel.pdf.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Suranyi_Daniel.pdf.pdf

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban a hazai kombinált fuvarozás megszűntetett ágának, a RoLa újraindításának lehetőségét vizsgálom. A fuvarozási ág sikeres működésének bemutatását az Ausztriában működő rendszeren keresztül végzem. Az elemzés az Európai Unió közlekedéspolitikai céljaival összhangban készült. A mű első részében a hagyományos közlekedési ágakat szemléltetem, illetve azok egyezményi hátterét. Ezután napjaink kombinált fuvarozási módjait kerülnek részletes bemutatásra. Ezt követi a két ország közlekedési helyzetének összehasonlítása, amelyek szemléltetik az adott állam közlekedéspolitikájának irányát. Az országokban az egyes szállítási módok által bonyolított áruforgalom növekedése, illetve a módok közötti átrendeződése szembetűnő. Az egyes közlekedési ágak összehasonlítása során számos, a hazai viszonyokat jól leíró tényező, probléma kirajzolódott, többek között infrastrukturális problémák, amelyek jelentős része a dolgozat szempontjából lényeges vasúti fuvarozás kapcsán merültek fel. Ausztria hazánkkal közlekedési és áruszállítási szempontból is szoros kapcsolatban van. Úgy gondolom, a náluk működő, egyre nagyobb forgalmat bonyolító RoLa járatok példaként, bizonyítékként szolgálhatnak arra, hogy a rendszer képes meghatározó szerepet betölteni egy ország szállítási rendszerében. A hazai viszonyok vizsgálata során feltártam a szükséges infrastruktúrával rendelkező állomások földrajzi, gazdasági jelentőségét, amelyek mindegyike jelentős forgalmat tudna bonyolítani. A dolgozat utolsó részében a hazai RoLa megszűnésének okait vizsgáltam, különös tekintettel az utolsó működő járat költségeire, körülményeire, amely Szeged és Wels között közlekedett. Az elvégzett számításokból kiderül, a közúti áruszállítás már nem jelent olcsóbb megoldást a vállalatok számára az útdíjak megemelkedésének köszönhetően. A hazai vasúti viszonyokból adódó hosszú eljutási idő azonban továbbra is gondot jelent. Erre lehetne megoldás a V0-ás vasútvonal megépítése, amire azonban csak kis esély mutatkozik. Másik alternatívaként a RoRo szállítási ágat említeném, amely azonban a kiépített infrastruktúra ellenére csak tranzitforgalmat bonyolít hazánkon keresztül. A dolgozatban igyekeztem minden, a hazai RoLa indítását érintő kérdést tárgyalni, amelyek bizonyítják annak jogosultságát. Véleményem szerint a szállításiágazat további sorsa bizonytalan, várhatóan a következő években dől el.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Logisztika, termelésszervezés
Azonosító kód:8398
Képzés/szak:Logisztikai menedzsment szak
Elhelyezés dátuma:24 Nov 2015 14:26
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 21:22

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap