Innováció a franchise hálózatok életében : Esettanulmány – McDonald’s

Sass, Botond (2014) Innováció a franchise hálózatok életében : Esettanulmány – McDonald’s. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Üzleti Gazdaságtan Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Abstract

Szakdolgozatomban azt kutatom és elemzem, hogy mi a szerepe az innovációnak – mint a feljődés egyik motorjának - a franchise rendszerben működő nagyvállalatok életében. A téma feldolgozásához egy Magyarországon ímmár 25 éve jelenlévő és jól ismert, ugyancsak franchise rendszerben működő nemzetközi gyorsétterem-láncot, a McDonald’s-ot szemeltem ki. Tanulmányom első részében az innováció fogalmának tisztázásával és szerepének meghatározásával, a rendszer folyamatainak és modelljeinek bemutatásával foglalkozom, majd bemutatom mint a mai gazdasági világ igen divatos, licensz alapú üzletviteli formáját, a franchise-t. Röviden áttekintem az Amerikai Egyesült Állakokban az 1910-es évektől kezdődő térhódításának körülményeit. Mint tudjuk, kezdetben a hirtelen terjeszkedés negativ hatásaink visszafogása érdekében először a személyautó forgalmazó cégek állapodtak meg és adtak kizárólagos jogot más vállalatoknak, később követték az üdítőital gyártók, a benzinkutak, majd az 50-es, 60-as években a gyoréttermek, hogy termékeiket a márka jelzése alatt forgalmazhassák. A történelmi kitérőt követően a két fogalom párhuzamba állításával, az innováció és a franchise rendszerek kapcsolatát, annak előnyeit és hátrányait vizsgálom. Az előnyök közül kiemelendő, a magasszintű működési hatékonyság, valamint az, hogy a csatlakozó vállalkozások olyan erőforrásokhoz jutnak hozzá, amikhez önmaguk erejéből sosem lennének képesek. Ugyanakkor vannak hátrányai is a rendszernek, mint például az eltérő célok és stratégiák, a folyamatos egyeztetési és kompromisszum kényszer. Dolgozatom második, elemző részében bemutatom a világ és a magyar McDonald’s franchise hálózat fejlődésének és innovációs folyamatának főbb állomásait. Elsődleges forrásomat a McDonald’s Magyarország Kft-nél tett többszöri látogatásom és a vállalat fejlesztési igazgatójával, Gróf Tibor Úrral való személyes találkozóm jelentette. Dolgozatom ezen részében - a vele folytatott beszélgetések alapján - feltárom a McDonald’s fejlődésének főbb mozzanatait kezdve a 70-es évekkel, amikor Hollandián keresztül megvetették lábukat Európában, folytatva a McDrive (autós elviteli rendszer) bevezetésével, a Happy Meal gyerekmenü sikerével, a csomagolás racionalizálásával, végül de nem utolsó sorban a BigMac szendvics kitalálásával, mellyel együtt megszületik a BigMac index, mint a nemzeti valuták vásárlóerejének mindenkori mutatója. A BigMac a világ 120 országában kapható, összetevői egységesek és állandóak az olyan termelési faktorok is mint a bérleti díjak vagy az áramdíj. Ezért a szendvics az egyik legjobb gazdasági viszonyítási pont. Az ezredforduló után a stanardizálás a vendéglátás egy új elemével egészül ki, a hazánkban 2003-ban megjelenő McCafé brand beépülésével és az éttermek többségébe történő beillesztésével. Ezzel párhuzamosan kezdődik el az építészeti környezet, a dizájn átfogó reformja mind az épületek külső mind pedig a belső vendégterek vonatkozásában. Itt a legfőbb irányelv a környezettudatosság. A megoldások huszonegyedik századiak lettek, a beépítésre kerülő anyagok a legszigorúbb előírásoknak felenek meg, a létasítmények energiafelhasználása folyamatosan és drasztikusan csökken. Melyek a további lehetőségek, merül föl a kérdés. További termékinnováció? Vagy a szolgáltatások bővítése, páldául a házhozszállítás rendszerének megalkotása? Esetleg a rendelés menetének digitalizálása ami történhet interneten okostelefonnal, vagy helyszíni terminálokon. Az ötletek szintjén valamennyi ott szerepel a lehetőségek között. Mivel a vállalat merketingkutatása és stratégiai tervezése alapvetően a vásárlói tapasztalatokra, közvetlen visszajelzésekre támaszkodik, így a fejlesztések tárgyát és irányát az fogja meghatározni, hogy a vendégek mit szertnének a jövőben. Ehhez a munkához óriási segítséget nyújtanak a franchisee-k, nem csak a kutatásokhoz szükséges adatok összegyűjtésében, hanem maguknak az ötleteknek a felvetésében és kidolgozásában. Itt kell megjegyeznem, hogy 2003-ban a Magyar Franchise Szövetség “Az Év Franchise Rendszere” kitüntető címmel jutalmazta a McDonald’s Magyarország Kft-t. A McDonald’s innovációjáról általánosságban elmondható, hogy a fejlesztéseket nem tudományosan laboratóriumi körülmények között gondolják ki tervezik, hanem azokat az élet hozza magával és a mindenkori körülmények kényszerítik ki. A McDonald’s a vendégek változó igényeihez igazítja mindenét. Ha a fejlődésben nem is jár minden téren az élen, azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy ha meg akar valósítani egy projektet, akkor azt az egész rendszeren belül végigviszi, ami hatalmas változást jelent.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Management, business policy
Knowledge economy, innovation
ID Code:7493
Specialisation:Gazdálkodási és menedzsment szak
Deposited By: Beáta Vasvár
Deposited On:15 Oct 2014 09:52
Last Modified:02 Jul 2016 21:14

Repository Staff Only: item control page