Stratégiai mintázatok tudásintenzív iparágakban

Adravetz, Ákos and Jankó, Dániel and Kadocsa, Éva (2013) Stratégiai mintázatok tudásintenzív iparágakban. Outstanding Student Paper, BCE, Stratégiai menedzsment szekció.

[img]PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1962Kb

Abstract

A dolgozat a tudás intenzív iparágak vállalatainak fejlődési lehetőségeire koncentrál, a vállalkozói kompetencia hármas (know-what, know-how, know-who) vizsgálatán keresztül. A kutatás a hazai fogászati és szájsebészeti piacra fókuszál és annak üzleti modelljeit tárja fel. Két fő kérdésre keresi a választ. Egyrészt arra, hogy hogyan jelennek meg a hazai fogászati - szájsebészeti piac egyes üzleti modelljeiben a vállalkozói kompetenciák, a know-how, know-what és know-who elemek. Másrészt arra, hogy ezek a hazai fogászati - szájsebészeti rendelők milyen konkrét képességek javításával tudnak továbbfejlődni a know-how és know-who dimenziók mentén, megújítva ezáltal jelenlegi adaptációs stratégiájukat. A kérdések megválaszolására egy kvalitatív, (mély) interjúkon alapuló esettanulmányos kutatást végeztek a szerzők. Az egyes vállalkozások üzleti modelljeinek feltárásához pedig a Business Model Canvas keretrendszerét használták. A fenti kérdésekre keresve a választ, a szerzők három tipikus üzleti modellt („Turisztikai központ”, „Meghúzódó szakmai” és „Élenjáró”) azonosítottak a hazai fogászati és szájsebészeti piacon. A kutatás egyrészt arra az eredményre jutott, hogy a vállalkozói kompetenciák beleilleszkednek és fellelhetőek az egyes vállalkozások üzleti modelljeinek (BMC) elemei között. Másrészt arra, hogy az azonosított három üzleti modellben megjelenő know-how és know-who képességek nagyban eltérnek egymástól, egy közös azonban bennünk: mindegyikben vannak hiányzó és továbbfejlesztendő képességek. Ezek javítása révén két üzleti modell (a „Turisztikai központ” és a „Meghúzódó szakmai) új adaptációs stratégiát valósíthat meg, míg a harmadik csak jelenlegi adaptációs stratégiáját egészítheti ki néhány új adaptációs stratégiai elemmel, teljesítményének javítása érdekében.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:2. helyezett
Subjects:Management, business policy
Social welfare, insurance, health care
ID Code:6161
Deposited By:Beáta Vasvár
Deposited On:24 Jul 2013 14:31
Last Modified:24 Jul 2013 14:33

Repository Staff Only: item control page