Holb, Éva Marianna (2012) Társadalmi tőke hatása az iskolai teljesítményre. Outstanding Student Paper, BCE, Szociológia szekció. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/20120327021102.pdf
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
508kB |
Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/20120327021102.pdf
Abstract
Dolgozatom során abból az empirikus tényből indulok ki, hogy Magyarországon a fejlett országokkal való összehasonlításban rendkívül erősen meghatározza a diákok családi háttere az iskolai teljesítményüket. Hazánkban az iskolák közötti teljesítménykülönbségek jóval magasabbak az iskolákon belüli különbségeknél, ami arra enged következtetni, hogy a családi háttér az iskolaválasztáson keresztül hat a diákok tanulói teljesítményére, és a hazai iskolarendszer nem képes hatékonyan biztosítani a diákok által örökölt társadalmi egyenlőtlenségek csökkentését. A társadalmi tőkével kapcsolatos elméleti megfontolások alapján a mellett érvelek, hogy a diákok társadalmi tőkéjének egy fontos része a család és az iskola interakciójából áll elő. Ez a társadalmi tőke pedig egyrészt pozitívan járul hozzá a diákok teljesítményéhez, másrészről pedig szakpolitikai eszközökkel fejleszthető lenne. Éppen ezért dolgozatomban felvázolom a tanulói teljesítmény elméleti modelljét, amelynek legfőbb elemi: a családi háttér, az iskola és a társadalmi tőke. Feltárom ezen elemek egymással való összefüggését és a teljesítményre gyakorolt öhatásuk módját. Az elméleti modellt a 2009-es PISA adatbázis magyar mintáján tesztelem az SPSS Amos 20 nyújtotta Structural Equation Modeling segítségével.
Item Type: | Outstanding Student Paper |
---|---|
Notes: | 2. helyezett |
Subjects: | Sociology Education |
ID Code: | 5361 |
Deposited On: | 25 Oct 2012 11:55 |
Last Modified: | 29 Oct 2012 09:10 |
Repository Staff Only: item control page