Társadalmi tőke hatása az iskolai teljesítményre

Holb, Éva Marianna (2012) Társadalmi tőke hatása az iskolai teljesítményre. Outstanding Student Paper, BCE, Szociológia szekció. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/20120327021102.pdf

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
508kB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/20120327021102.pdf

Abstract

Dolgozatom során abból az empirikus tényből indulok ki, hogy Magyarországon a fejlett országokkal való összehasonlításban rendkívül erősen meghatározza a diákok családi háttere az iskolai teljesítményüket. Hazánkban az iskolák közötti teljesítménykülönbségek jóval magasabbak az iskolákon belüli különbségeknél, ami arra enged következtetni, hogy a családi háttér az iskolaválasztáson keresztül hat a diákok tanulói teljesítményére, és a hazai iskolarendszer nem képes hatékonyan biztosítani a diákok által örökölt társadalmi egyenlőtlenségek csökkentését. A társadalmi tőkével kapcsolatos elméleti megfontolások alapján a mellett érvelek, hogy a diákok társadalmi tőkéjének egy fontos része a család és az iskola interakciójából áll elő. Ez a társadalmi tőke pedig egyrészt pozitívan járul hozzá a diákok teljesítményéhez, másrészről pedig szakpolitikai eszközökkel fejleszthető lenne. Éppen ezért dolgozatomban felvázolom a tanulói teljesítmény elméleti modelljét, amelynek legfőbb elemi: a családi háttér, az iskola és a társadalmi tőke. Feltárom ezen elemek egymással való összefüggését és a teljesítményre gyakorolt öhatásuk módját. Az elméleti modellt a 2009-es PISA adatbázis magyar mintáján tesztelem az SPSS Amos 20 nyújtotta Structural Equation Modeling segítségével.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:2. helyezett
Subjects:Sociology
Education
ID Code:5361
Deposited On:25 Oct 2012 11:55
Last Modified:29 Oct 2012 09:10

Repository Staff Only: item control page